A II. katonai felmérés térképművére épülő tavalyi játékunk megfejtéseinek további részlete következik, a kérdésekkel egybeszerkesztve. Várjuk az észrevételeket, kiegészítéseket. Az idei játék készülőben, kövessétek a blogot rss-en, Facebookon!
61. Innen később vasút épült volna, de az aztán mégsem készült el. A terv lefújásának megvolt az oka, és ezen ok egy másfajta építkezést indokolt: az ebbe beépített építőelemek nagyságrendje a kérdés.
Abelovszky Tamás megfejtése: A helyszín: Bátaszék. Először Mohácsra gondoltam, aztán a 63. kérdést megnézve jöttem rá a helyes helyszínre. :)
62. a) Mai nevén melyik három utca kereszteződéséb
Uhrin A. helyes válaszai: A város Besztercebánya (a kamaraház jelenléte miatt kezdtem a bányavárosok között keresgélni). A térképen jelzett állomás nem azonos a maival.
a) A korabeli állomás helye a Horná, Československej armády, Partizánska cesta elágazásához esik. (Abelovszky T. térképeket is küldött http://www.vlaky.net/upload/g
b) A Google Street View térképe szerint az ezüst (azaz a domborművön kiemelkedő) sáv van felül:
https://www.google.no/maps/@
(Ferriviarius: Na igen, közben megszűnt a Panoramio; köszönjük, Gugli-konszern!)
63. a) Az innen épített vasútvonal legvégénél milyen térképi megírást találunk? b) Mikor adták át az a) pontban megtalált szakaszt? c) Egy trianoni utódállam ünnepet ül ezen a napon: hány esztendeje? (Az évszám a dátumhoz más.)
Abelovszky T.: Mohács. (A 61. kérdésnél tippeltem Mohácsra, akkor már rákerestem, így nem volt nehéz. :) )
a) Puszta Üszök (ha pedig Pécsről lenne szó, akkor Fünfkirchen)
b) 1854. december 1. (http://epa.oszk.hu/02700/0275
64. a) Ki építette a részleten látható vasútállomás épületét? b) Mi köze ennek a közelben lévő legnagyobb várhoz?
a) Az Államvasút-Társaság nevű magánvasút Pest nevű indóházát látjuk. A Nagykörút még nincs kiszabályozva, az Eiffel-csarnok még nem áll. A tervező a Magyar Középponti Vasúttársaság császári mérnöke, Paul Eduard Sprenger volt (bár más forrás szerint Zitterbarth Mátyás, de ő a kivitelezésvezető volt). Klasszisista stílusban épült.
http://timelord.blog.hu/2012/09/08/a_pesti_indohaz_rejtelye
http://budapestcity.org/03-muemlekek/06/Nyugati-palyaudvar/indohaz-hu.htm
http://www.sinekvilaga.hu/vasuti-epiteszet-16.-resz-epiteszeti-stilusok-a-magyar-vasuti-epiteszet-elso
b) A budai várban állt a Henzti-emlékmű, melynek szintén Sprenger volt az egyik alkotója. https://www.kozterkep.hu/~/19712/Hentzi_emlekmu_Budapest_1852.html
65. Mi köze a településnek egy ismert vontatómárkához
Abelovszky T.: Szarvas a helyszín (először Szentesre tippeltem, ez volt a második próbálkozásom). A város nevében szereplő állat a John Deere vontatók logójában is szerepel.
Urhin A.: A település Szarvas (a térképen megírt Bika-zug neve volt ismerős). A John Deere vontatómárkával névrokonok, ill. annak emblémájában is szarvas szerepel, csakúgy, mint a város címerében. (Meglepődve tapasztaltam, hogy az interneten többen tudni vélnek az alapító szarvasi kötődéséről... de ezeket nem tekintem hiteles forrásnak.)
Ferriviarius: Így van, tkp. a semmi a helyes válasz. Érdekes, hogy a szóbeszédeket feldolgozó-rendszerező urbanlegends.hu sem vizsgálja, hogy a világhálón fel-felröppen Deér János és Szarvas János.
Amúgy nehezebbnek szántam, de úgy tűnik, retusálni is tovább kellett volna. Meg a fejállomás is megtévesztő lehet mai szemmel. : )
66. Az 1856-ban alapított település templomának ki a védőszentje? (Ha két megoldást talál: mi a kapcsolat a kettő között?)
Perjámos.
Az 1722-ben szentelt templom védőszentje Nepomuki Szent János. http://mek.oszk.hu/04600/04656/html/unnepiki0090/unnepiki0090.html
Perjámos déli része Haulikfalva: 1856-ban szentelték fel a mai görög katolikus templomot, Nagyboldogyasszony tiszteletére, de római katolikus templom volt ez is. https://eurocom.wordpress.com/2015/11/26/a-perjamosi-haulik-templom-a-masodik-legnagyobb-kupolaval-rendelkezik-a-roman-atheneum-utan-az-epitesz-az-epulet-felszentelese-napjan-lett-ongyilkos-adevarul-temesvar/
Székesfehérvárott a ciszterci templomnak két védőszentje van, és pont Nagyboldogasszony és Nepomuki Szent János. https://hu.wikipedia.org/wiki/Ciszterci_templom_(Sz%C3%A9kesfeh%C3%A9rv%C3%A1r)
67. A mai városháza melletti épület viszonylag híres az azt díszítő művészeti elemekről. Kevésbé ismert, hogy a régi városházát is ilyenek díszítették, de ezeket eltüntették, és feledésbe merültek, majd nemrég előkerültek: a) hol vannak, b) kiket ábrázolnak?
Abelovszky T.: Marosvásárhely. Szerencsém volt: tudtam, hogy Erdélyben kell keresni a helyszínt, megnéztem előbb Brassót, majd Nagyszebent, majd Szászrégent, utána pedig Marosvásárhelyt. :)
a) Ferriviarius: A kultúrpalota tükörtermében vannak kiállítva Róth Miksa elpusztítottnak hitt üvegablakai.
b) Abelovszky T.: Bethlen Gábor, Kossuth Lajos, Deák Ferenc, II. Rákóczi Ferenc.
Ferriviarius: Ilyen színű szelvények Erdélyre készültek, a fejállomás árulkodó.
http://mno.hu/belfold/a-roman-katonak-megsem-lottek-szitava-ferenc-jozsefet-es-deakot-1320662
https://www.kozterkep.hu/~/15665/A_Tukorterem_szines_uvegablakai_Marosvasarhely_1913.html
http://erdely.ma/kultura.php?id=37480
http://www.kronika.ro/erdelyi-hirek/megalazo_felujitas_nem_allitjak_helyre_a_magyar_emlekeket_marosvasarhelyen
http://tortenelemportal.hu/2010/08/a-magyar-emlekeknek-nem-az-uszito-feliratoknak-jut-hely-az-megujulo-marosvasarhelyi-varoshazan/
68. Melyik utca őrzi ma a nevében is a későbbi iparvágányt?
69. a) A folyót átlépő vasútvonalat melyik társaság építette b) milyen kategóriájú vonalként? c) Milyen típusú szerelvények jártak ide északról a szomszédos csomópontból az ezredfordulón?
Abelovszky T.: Eszék (előbb a Duna mentén kerestem, utána kezdtem el más folyókat követni – szerencsére elsőként a Drávával próbálkoztam).
c) 7121 sorozatú horvát motorvonatok (http://iho.hu/img/blog/nyiltvonalon/2012/04_Aprilis/Portefan_04-14_2002-05-18_02.jpg)
Ferriviarius: a), b) Az Alföld–Fiumei Vasút szárnyvonalaként épült Villányig. c) Az MD motorvonatra gondoltam, mert azzal utaztam ide Pécsről, de a fenti is helyes.
70. Az állomás 2,5 km-es körzetében a vasútvonal melyik műtárgya látható a Google Earth Street View-n? Küldje el a hivatkozást!
Báziás. Az állomástól 2,5 km-re, a térképen a Staats-Eisenbahn kötőjelénél ábrázolt híd mindmáig a Guglival is látható módon áll az elárasztás ellenére fennmaradt töltésszakaszon.
http://mapire.eu/hu/map/secondsurvey/?bbox=2379542.018288751%2C5594034.061839946%2C2380669.4644559575%2C5595079.099336032
https://www.google.hu/maps/place/B%C3%A1zi%C3%A1s+327366,+Rom%C3%A1nia/@44.8283289,21.3807505,3a,15y,243.09h,81.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGK8G3CGkjEIc-SsuZWDGPQ!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x475057b80e3bee1d:0xfe35135e4ebb18a9!8m2!3d44.8166042!4d21.3898797
http://www.forumtrenuri.com/t123p20-o-calatorie-la-bazias
71. a) Milyen színű ma a térképrészleten látható állomás felvételi épülete? b) Itt később államhatárt húztak meg: melyik hév-vonalat metszette ez a legtöbbször? c) A b) pontban megfejtett vonal kezdőpontjának névadó települése mikor került át másik államhoz utoljára? Válaszához mellékelje egy léptékhelyes térkép hivatkozását (linkjét)! d) A c)-ben megfejtett település főterén álló szobor melyik szakma védőszentjét ábrázolja?
Ferriviarius: a) Valóban nem áll, ez is beugratós volt. c) Zsombolya csak 1924-ben került a Román Királysághoz, azóta viszont impériumváltás nem történt. d) Szent Flórián a tűzoltók védőszentje.
72. a) Mellékeljen hivatkozásként egy képet a részlet déli szélén középen található, ma geológiai természetvédelmi területről! b) A kép északnyugati sarkában a Budapestről kiinduló fővonal eredeti nyomvonala látható. Ma hányadik nyomvonalon járnak a vonatok?
Ferriviarius: Bélajablánc–Mehádia.
a) Râpa Neagră. Homokkő és karbontartalmú márgás-homokos rétegek váltakoznak, melyek időjárási hatásokra (fagyás-olvadás, szél, víz) kerültek a felszínre. Szép. http://www.infopensiuni.ro/cazare-mehadia/obiective-turistice-mehadia/rapa-neagra-din-mehadia_7981
b) Ez az orsovai fővonal. A megnevezett részen először a Glob B. megírású patak (OSM: Belareca) völgyében vezették a vasutat, majd miután megunták az árvizeket, a V. Strajitza megírású hegy alatt 1911–13 közt alagutat építettek (amihez oldalt szellőzőt nyitottak 1954-ben, gondoljunk a hosszú alagutak gőzmozdonyos üzemére, 935 m-es;).
1970-ben villamosítás miatt felhagyták (tunelul Strapiţa), és visszatértek a patak mellé, de más nyomvonalra. Tehát a harmadik nyomvonalon járunk.
A térképen is jól látható alagutat (Rakitobreg megírású hegy lábánál) a vasúttal együtt építették. Ezt is felhagyták a villamosítással, de párhuzamos alagút építésével (tunelul Rachitoberg, 1969–70, 496 m). Érdemes a helyet felkeresni, a felhagyott alagutak bejárhatók, az őrháznál kutya van, de ez normális.
http://wikimapia.org/#lang=hu&lat=44.922059&lon=22.337179&z=15&m=b&show=/19758604/ro/Tunelul-Strapiţa
http://mapire.eu/hu/synchron/?zoom=15&lat=44.92205&lon=22.33717 (a III. katonai 25 ezresén jól látszik; igen, ez a régi szintaktika, használjátok nyugodtan ; )
73. a) Mi volt a képen látható állomás eredeti neve magyarul b) és az új impérium nyelvén? c) Innentől kezdőpont felé az első csatlakozó állomásig három szolgálati hely szerepel a vasutallomasok.hu-n: mi ezek közül a legtöbb feltöltött régi képpel rendelkezőnek az eredeti neve? d) A részleten egy közúti híd látható, mely helyére később újat építettek: milyen néven adták át ugyanezen tervező által tervezett, ugyanezen a folyóvizen átadott hidakat?
Ferriviarius: Párkány-Nána. a) Esztergom-Nána. b) Parkan. c) Esztergomi csavargőzös. d) A vágsellyei Feketeházy János munkáiról van szó, a Dunán: Komárom, Erzsébet híd; Esztergom–Párkány, Mária Vaéria híd; Budapest, Ferenc József híd és Összekötő vasúti híd (az első).
Az 1948. jún. 11-én napvilágot látott rendelet célja D-Szl. etnikai képének megváltoztatása, magyar jellegének eltüntetése volt. A 946. számú rendelettel összesen 710 település nevét változtatták meg, amelyek nagy része a magyar nyelvterületen volt található. Egyúttal megszüntették a magyar és német nyelvű települések 1927 óta érvényben lévő kétnyelvű megnevezését is. A települések nevének megváltoztatása újdonságnak számított a szlovák nacionalizmus eszköztárában, hiszen az első köztársaságban általában a magyar nevek hagyományos szlovák változatát, pl. a Rimavská Sobota (Rimaszombat), Košice (Kassa), Rožnava (Rozsnyó), Bes (Bős) vagy újonnan alkotott szlovák fordítását, pl. Veľký Meder (Nagymegyer) használták, s a hivatalos szlovák helységnév mellett feltüntették a magyar nevet is. http://adatbank.sk/lexikon/telepulesnevek/
http://vasutallomasok.hu/index.php?o=vonkep&num=70&l=1
https://hu.wikipedia.org/wiki/Feketeh%C3%A1zy_J%C3%A1nos
74. a) Milyen eredetű a részlet közepén látható helynév? b) Innen kb. 20 km-re délre egy magyar eredetű helynév található meg, mely két állomás nevében is szerepel. A kettőt összekötő vasútvonalon mikor hajtottak végre komoly nyomvonalhelyesbítést?
Abelovszky T.: Tlumacov mellett vagyunk (a March Fl. vezetett rá arra, hogy a Morva mentén kell keresni a megoldást).
Ferriviarius: a) Tlumačov besenyő eredetű helynév. https://www.google.hu/search?q=Tlumačov+besenyő
b) A térképen Ungrisch Hradisch. Uherské Hradiště és Uherské Hradiště město közt 1945-ben változott a nyomvonal: az elágazó állomás másik végére kötötték be a vasutat. https://cs.wikipedia.org/wiki/Železniční_trať_Staré_Město_u_Uherského_Hradiště_–_Kunovice
http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=1938242.390112821%2C6281480.328933357%2C1942733.0655245753%2C6289754.637245228
A térképen lóvasút található. Akinek van kedve összeszedni a többit is, kérem, jelentkezzék! ; )
75. a) Küldjön egy hivatkozás formájában egy képet a képen látható hídról! b) A fővonalhoz csatlakozó vonal milyen nyomtávval épült? c) Ennek vége felé egy műemlék áthidalás van egy bevágásban a vasúti nyomvonal felett: keresse meg az I. katonai felmérés térképén az áthidalással átvezetett infrastruktúrát, és küldje el ennek a hivatkozását!
Garamberzence. Abelovszky T.: Hronská Dúbrava. Ferriviarius: az állomást a selmeci vasút nagyvasúttal való kiváltásáig (nem átépítés történt) Hronská Breznica néven illette a ČSD. Talán a névváltás összefügg a mozgalmi keretek közt való vasútépítéssel: https://www.google.hu/search?q=Trať+mládeže.
Ferriviarius: Gratulálok! Nem szántam könnyűnek, de a műholdfotón végigpásztázónak. Így van, a keskenynyomközű vasút nyomvonalát máig egy vízvezeték külön szintben keresztezi, ami már az I. katonain látható: Waſser Leitung zu die Bochwerke.
76. Itt később két vasút is épült. a) Küldjön az első építtetőjének székházáról készült mai képről hivatkozást! b) A másodikat melyik társaság építette? c) Mi volt ez utóbbinak jelentősége? d) Ez utóbbi építéséhez kapcsolódóan egy szakasz megszűnt egy igen hosszú kiterjedésű hév-társaság vonalán. Ezen a szakaszon a rövidebb nevű szolgálati hely eredeti nevével hány vágányos állomás épült?
Ferriviarius: Kisjenő-Erdőhegy a Fehér-Körös partján. Az egyszerű kék vonallal rávezetett vasút 1884-ben készült el az Arad–Csanádi Vasút színei alatt. E vasúttársaság vonalainak építését és üzletvezetését az Arad–Körösvölgyi Vasút végezte. Kézenfekvő volt a két vasúttársaság egyesítése. 1885. december 28-ától közös igazgatóság alatt működtek, majd az alapító okiratok egyesítésével 1893-ban létrejött az Aradi és Csanádi Egyesült Vasutak (ACSEV). Később ez továbbépült a közös igazgatóság fennállása alatt Újszentannáig (1887).
a) Az ACSEV székháza ma is áll Aradon, http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=arad, a városháza északi szomszédságában, ez talán a legjobb kép: http://doipedoi.com/2014/06/24/palatul-cenad/
b), c) Másodjára már a CFR épített: Nadab falu határától Nagyszalontáig 1920–24 közt a trianoni államhatárt meghúzó kisantant-korridorvonalat. A 35 km új pálya építését valószínűleg már 1919 első felében elrendelték.1933-ig a két nyomvonal találkozásánál nyíltvonali elágazás üzemelt (Nădab Ramificaţie), a Fehér-Körösön pedig fahíd. http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=nadb
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hungary-Romania_Boundery.jpg
d) Az új korridorvasút metszette a Mátra–Körösvidéki HÉV vonalát Illye állomás keleti végénél, Csegőd felé: http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=2400887.058437386%2C5891469.94673678%2C2405377.7338491403%2C5899744.25504865 (valószínűleg így sosem létezett, ahogy az 1941-esnek mondott térkép jelöli), az új államhatár pedig Kötegyán és Illye közt
http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=illr. A CFR a Kötegyán-Pusztahollód vonalat Illye község új állomására (Ciumeghiu Nou, majd Ciumeghiu) kötötték be, Illye régi állomását és az onnan Kötegyánig tartó vonalszakaszt felszámolták. http://geo-spatial.org/harti/
Borosjenő állomástól csak a Fehér-Körös túlpartján lévő gőzfűrészig jelöl kettős kékkel vasutat, onnan ceruzával van jelölve a továbbépítés. Ezek is segíthetnek behatárolni egy-egy térképszelvény használati korát. http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=2429141.2908103946%2C5845366.47001953%2C2433631.966222149%2C5853640.7783314
77. a) Melyik vasút nyomvonalát retusálták ki a szelvényről? b) Melyik utca őrzi ezt a nyomvonalat mindmáig a településszerkezetben? c) Mennyivel hamarabb épült meg, mint a Pest–Vác vasútvonal?
Abelovszky T.: Szered a helyszín.
Ferriviarius: a) A Pozsony–Nagyszombati lóvasút Szeredig meghosszabbított szakaszát látjuk Alsócsöpönnyel való határában, egészen a Vágig le van retusálva a térképről. A hosszabbítást a Vágon való faúsztatás indokolta.
b) A mai Kuzmányho nevű utca jól beazonosítható a III. és IV. katonai néven szereplő rétegekkel. http://mapire.eu/hu/synchron/surveys/?bbox=1974208.4005781307%2C6154152.96041019%2C1975331.069431069%2C6156221.537488158 A II. katonain valószínűleg egy későbbi állapotot látunk, ami összefügg a Vággal párhuzamos vasútépítéssel.
Kiegészítést elfogadok, és ajánlom Nagyszombat határának megtekintését is, ott valószínűleg egy meg nem valósult tervet tüntettek fel a térképen, majd próbáltak eltüntetni.
c) Szered: 1846. december 11., Vác: július 15., tehát –149 nappal előbb. http://iho.hu/hir/magyarorszag-tavolsagi-lovasutja-111214
78. a) A részleten látható vasútvonalat építő társaság vonalain mely távoli pontokra lehetett elutazni? A Párizs-környéki békeszerződések egyike később itt államhatárt húzott meg. b) Hol korrigáltak még ezen az államhatáron vasútüzemi ok miatt? c) Melyik mai utcák nyomvonalán járt vasút, ami az államhatár miatt szűnt meg?
Abelovszky T.: Gmünd.
Ferriviarius: Feldsbergnél –ami ma Valtice– való korrekció alatt ezt kell érteni: az egész Voitlsbrunn (Selce) –ma Sedlec– falu határától Lundenburg (Břeclava) – magyar régi nevén Leventevár, ma Břeclav – határáig terjedő szakasz érdekében kitolták a cseh államhatárt Ausztria rovására.
Gmündtől Prága felé Beinhöfen (Německa), ma Dvory nad Lužnicí; az Eger (Cheb) felé vezető vonalon Hranicéig tartott Ausztria határa Gmünd elfelezése előtt.
A III. katonai és az OSM összehasonlításával ezek kitűnően látszanak, de a Wikipédián is találni erre információt.
Csehországból összesen 801 német falu tűnt el 1945 után. http://pangea.blog.hu/2017/01/08/a_szepesi_szasz_etnikai_terszerkezet_megsemmisulese
c) Masaryka, Revoluční: http://chartae-antiquae.cz/en/maps/42134, http://chartae-antiquae.cz/en/maps/52489
79. a) A 21-es őrháznál később városrész jött létre: miért az ennek a neve, ami? b) Itt még egy deltavágány épült: melyik utca őrzi ennek emlékét? c) A 25-ös számú őrháznál üzemelő élelmiszerkereskedésnek mi a neve? d) Ezzel a keresztnévvel egy rendező kultikus filmet rendezett, aminek egy vasútüzemhez is sok köze van: mi lett volna ennek a filmnek a címe eredetileg? e) A 20-as őrházhoz vezető vasútvonalat melyik vasúttársaság építette?
Abelovszky T.: Szolnokon vagyunk (mintha lett már volna innen feladvány).
Ferriviarius: A Gugli képe 2011-es, a vá.hu-s 2014-es: Nimród ABC. http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=szal
80. a) Hány vasútvonalat adtak át Magyarországon az elsőként tekintett Pest–Vác vasútvonal és a másodikként
emlegetett Pest–Szolnok vasútvonal közt? b) Ezt az állomást mikor villamosították és pontosan milyen
rendszerben? c) Pontosan mikor tértek át más rendszerre? d) Később itt egy csatlakozó vasútvonal és azon nagyon közel állomás is épült: a régi képeslapokon pontosan milyen felirat szerepel azon a felvételi épületen?
Bruck-Királyhida.
Gratulálunk a megfejtőknek, kemény munkát végeztek, köszönjük a kifejtett magyarázatokat. (És remélem, ennek nem vágja le a végét, mint az előző adagnak, azt harmadszor is meg kell írnom.)
Ferriviarius