Pangea

Minden, ami földtudomány

Mitokondriális Éva és a Toba kitörése

2018. december 19. 18:27 - Hágen András

Az évezred, amikor majdnem kihalt az emberiség

Az emberi gének egy kicsiny hányada nem a sejtmagban, hanem a sejtek energia előállításáért és annak raktározásáért felelős mitokondriumokban található. Ezt a DNS-t csak anyai ágon örökölhetjük. Őseink összes generációjában tehát csak egyetlen nő volt, akitől a mitokondriális géneket örökölhettük.

toba-super-eruption.jpgA Toba szupervulkán kitörése művészi ábrázoláson (forrás: world.edu)

Nyilvánvalóan lennie kellett egy olyan „mitokondriális ősanyának”, akinek mitokondriális génjeire visszavezethetők az összes ma élő ember mitokondriális génjei. Egy nő, aki a kizárólag női leszármazási vonalak mentén valamennyi ma élő ember utolsó közös őse. Természetesen a mitokondriális géneket ő is anyjától, anyai nagyanyjától stb. örökölte. Az időben legutolsó olyan nőt, akitől valamennyi ma élő ember kizárólag női ágak mentén származik, "mitokondriális Évának" nevezik.

Természetesen nem úgy kell gondolni, hogy csak Ő volt az egyetlen nő a Földön. Az emberi történelem őskorában számos emberszabású élőlény népesítette be Afrika földjét, talán még Ázsia nyugati felét, valamint Európa déli részét. A régmúlt időkben több esetben is néhány száz fősre csökkent a népességszám, és ezért csak a mitokondriális Éva vérvonala az egyetlen, amely napjainkig fennmaradt. A többi ősember leszármazottai vagy kihaltak, vagy nem született leány utód, aki tovább adhatta volna a nő ági mitokondriális DNS-t.

A Rice Egyetem kutatói Éva korát 200 000 évben állapítja meg, a kognitív képességek kifejlődése miatt (agy növekedése, a láb és kéz fejlődése, amely eszközöket formált ki), továbbá az anatómiai modern ember színrelépése miatt. Személyes véleményem eltér ettől az elképzeléstől. Hogy a tézisemet igazoljam, ahhoz egy képzeletbeli kirándulást kell tennünk Délkelet-Ázsiába.

Toba-tó és a szupervulkán

A festői szépségű Toba-tó az Indonéziához tartozó Szumátra szigetének északi részén fekszik. 100 km hosszú, 30 km széles, a legmélyebb pontja pedig 505 méter. A  víztükör felszíne 900 méterrel emelkedik a tenger szintje fölé.

tob.jpg

 1.ábra: A Toba-tö földrajzi elhelezkedése

A tó helyét 75 000 évvel ezelőtt egy óriási vulkánkitörés rázta meg. E kitörés tudósok szerint körülbelül 2800 köbkilométer anyagot dobott a légkörbe, így ez volt az elmúlt 25 millió év legnagyobb kitörése. A vulkánkitörési index szerint 8-as, azaz szupervulkáni jelzőt kapott.

toba-vulvano.jpg

A Toba vulkán álta kiszórt anyagmennyiség viszonya a közelmúlt legnagyobb kitöréseihez viszonyítva (forrás)

A kitörés erejére jellemző, hogy az egész Indiai-szubkontinenst 15 cm vastagon terítette be a vulkáni hamu, de Közép-Indiára egy helyen 6 méteres, Malajzia egyes részeire 9 méteres hamuréteg rakódott. Továbbá – a számítások szerint – a kitöréssel mintegy 10 milliárd tonna kénsav került az atmoszférába, amely savas eső formájában hullott a Földre vissza. 

A kitörés nyáron történt, ezt bizonyítja a nyári monszun által a Dél-Kínai-tengerbe sodort vulkáni hamu. A kitörést követő vulkáni tél 3-3,5 fokkal csökkentette a Föld átlaghőmérsékletét az elkövetkező években. Tömeges kihalások következtek be az élővilágban.

Stanley Ambrose Grönlandon vizsgált jégmintákat, és abban is jelentős mennyiségben csökkent a szerves szén jelenléte, ami arra utal, hogy jelentős mértékben csökkent a fajok száma, köztük az emberek létszáma is. Ezzel párhuzamosan csökkent a fúrásmintákban talált δ18O (stabil oxigén-18 izotóp) aránya és nőtt a kiülepedett szálló por mennyisége. A vulkánkitörés következtében beköszöntő hideg periódus akár ezer évig is elhúzódhatott.  

toba_zoom.jpg2.ábra: A Toba-tó és kalderrája

Éva kirajzása

A Toba vulkán éghajlatmódosító hatásánál pedig visszatérünk alapvető tézisemhez, miszerint a vulkanikus tél miatt lecsökkent az emberiség létszáma 10 000 főre, ún. népesedési és genetikai palacknyak effektus alakult ki. 

Az emberi populáció ugrásszerű megfogyatkozását, csökkenését népesedési palacknyak effektusnak nevezzük. Ha a népesség oly annyira lecsökken, hogy csak egy szűk családból kerül ki az emberi genom, akkor azt genetikai palacknyaknak nevezzük. Általában a kettő együtt fordult elő a Föld történetében.

A népesedési-, vagy genetikai palacknyak effektust a népesség mennyiségi helyreállítása vagy kihalása követi. Ezt az effektust környezet események (pl. éhínségek, földrengések, vulkánkitörések, árvizek, betegségek vagy aszályok), vagy emberi tevékenységek (pl. háborúk, népirtások) válthatják ki.

 

A palacknyak után a kisebb népesség szexuális után továbbadhatja génjeit, és amint a környezet megfelelő lesz számukra kirajzanak a rendelkezésükre álló „üres” területekre. Így a területeket betölti a szűk család, amely mutációit az újonnan elfoglalt földterület környezete hajtja végre.

Nagy valószínűséggel ez történhetett 75 000 évvel ezelőtt a Kelet Afrikában (feltehetőleg Kenyában, ill. Tanzániában) a szavannákon élő kisebb népcsoporttal.

Az emberiség élőhelye ekkor még feltehetőleg Kelet-Afrikában lehetett. A hőmérséklet csökkenés, valamint a szeszélyes időjárás miatt, feltehetőleg számos helyen kihaltak az ősemberek, és csupán néhány férfi maradhatott életben (esetleg kannibalizmus is pusztított, hiszen a csökkent élelem miatt kevesebb állat maradt az ősemberek által lakott területen, így az emberek egymást ették, és a természetes kiválasztódás alapján mindig az erősebb győz a gyengébb felett, vagyis az erősebb férfiak a gyengébb nőket ették meg…).

A vulkáni tél lecsengése után a népességszám ugrásszerűen növekedni kezdett. Erről a növekvő csoportról időközben kisebb csapatok szakadtak le, és a világ más tájai felé vándoroltak, újra meg újra párosodva az útjukba kerülő más, korábbi emberfajtákkal. A természetes kiválasztódás gyorsan hozzáadoptálja egyes csoportokhoz a helyi környezetet, így egy vagy több egyed képes lesz bármilyen új kihívással szembenézni, ügyes génjeiket pedig továbbadhatják szomszédjaiknak.

migraciones_humanas_en_haplogrupos_mitocondriales.PNG3. ábra: A Föld benépesítésének főbb irányai mitokondriális és Y-kromoszómamarkerek alapján (Raskó I. 2006)

Természetesen ez egy tézis nem áll biztos alapokon, de személyes meggyőződésem szerint ez az egyetlen járható út ahhoz, hogy igazolást nyerjen az egyetlen ősanya Éva teóriája, egy szupervulkán árnyékában. Ez a vulkán kipusztította a Föld élővilág nagy részét, és ez alól az korai emberiség sem menekülhetett meg.

Ugyan e teóriát sokan kritizálják, mégpedig azért, mert a férfiak spermiuma is hozzájárulhatnak az utód mitokondriális genomjához. Ebben az esetben a mitokondriumok génjei apai és anyai ágon rekonbinálódhatnak. Így a sejtszervecskék korántsem csak anyai ágon örökölhetők. E jelenség léte azonban napjainkig vitatott. Ezért maradjunk meg úgy gondolom az egyetlen „közös ős”, Éva elméleténél.

Irodalom:

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr6214491278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pitcairn2 2018.12.20. 09:30:47

"A kitörés erejére jellemző, hogy az egész Indiai-szubkontinenst 15 cm vastagon terítette be a vulkáni hamu, de Közép-Indiára egy helyen 6 méteres, Malajzia egyes részeire 9 méteres hamuréteg rakódott. Továbbá – a számítások szerint – a kitöréssel mintegy 10 milliárd tonna kénsav került az atmoszférába, amely savas eső formájában hullott a Földre vissza...............

...............A kitörést követő vulkáni tél 3-3,5 fokkal csökkentette a Föld átlaghőmérsékletét az elkövetkező években. Tömeges kihalások következtek be az élővilágban."

ezen a ponton egy kicsit el kéne gondolkodniuk azoknak a rémhírterjesztőknek, akik a zöldre mázolt baloldali agendájuk mentén folyamatosan a "példátlan emberi pusztítással" példálóznak...

persze ezzel nem az antropogén környezetrombolást akarom felmenteni...

Lobo Marunga 2018.12.20. 09:44:15

@pitcairn2: Minden politikától mentesen, senkinek igazat nem adva, senkit, csakis a logikát védve: Az, hogy létezik a földtörténetben a legnagyobb emberi pusztítást meghaladó, az embertől teljesen független természeti csapás, még nem jelenti azt, hogy a jelenlegi emberi pusztítás nem példátlan, értsd nem nagyobb minden eddigi emberi pusztításnál.

pitcairn2 2018.12.20. 10:28:50

@Lobo Marunga:

akkor rosszul fogalmaztam, ugyanis a csapból is az a zőcség ömlik, hogy az emberiség rákos daganat a földanya testén és - ha nem köszönt be vmi globálisan koordinált, központi tervezésre alapozott kollektivista nirvána - akkor szépen mindent tönkretesz ami egyébként békében virágozna...

ezzel - többek között - csak annyi a probléma, hogy hosszan lehet sorolni azokat a - rendszeresen visszatérő - nem-antropogén eseményeket, amelyek nagyságrenddel nagyobb pusztítást hoztak össze az emberiségnél...

Lobo Marunga 2018.12.20. 11:18:07

@pitcairn2: Így sem logikus. Attól, hogy van az embernél károsabb természetes pusztítás, még lehet az ember "pusztító rákos daganat". Továbbra sem az igazadat vonom kétségbe vagy erősítem meg, csak mondom: ez nem logikus érvelés, egyszerűen nem függ össze a két dolog. Az óceánon úszó szeméthegy az emberi tevékenység eredménye, ami lehet a bolygó pusztulásának a jele, vagy lehet nullo problemo, ez most mindegy, a lényeg, hogy ott van, és ezen nem változtat az, hogy mikor mekkora szupervulkán kitörése okozott még nagyobb problémát.

na__most__akkor 2018.12.20. 11:18:14

Várjámá, vaze; miazhogy 200000 év? Meg 75000... Kétszázezer? Hetvenötezer?

Ez az egész itten hétezernél kevesebb. Kérdezd meg Fővadász Semmmmmmilyen Zsoltot!

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2018.12.20. 12:21:25

Úgy teszel, mintha te itt valami egyéni, eredeti elméletet mutatnál be, pedig nem. :-)

pitcairn2 2018.12.20. 12:34:57

@Lobo Marunga:

sokkal logikusabb mint a zöldre mázolt, világvégre váró globál kollektivista eszmefuttatások

egy Toba-féle eseménnyel vagy egy glaciális periódussal összevetve a mi antropogén folyamtok által dominált Földünk egy üde, zöldellő kert...

Lobo Marunga 2018.12.20. 12:43:33

@pitcairn2: Na jó, akkor a logikád analógiájaként egy másik példa: 9:11 nem probléma, mert a nagy Los Angeles-i földrengés az egész várost elpusztította.

pitcairn2 2018.12.20. 12:44:37

@na__most__akkor:

csak csendben jegyzem meg, hogy még a jelenlegi kozmológiai alapelméletet - az Ősrobbanás elméletét - is egy katolikus pap jegyzi...

en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre

és mit ad Isten - az ősrobbanás és a táguló világegyetem elmélete annyira megtetszett XII. Pius pápának, hogy ha Lemaitre nem beszéli le róla, akkor teológiai dogmát csinált volna belőle már az 1950-es években:)

The Pius XII - Lemaître Affair (1951-1952) on Big Bang and Creation

inters.org/pius-xii-lemaitre

Einstein-t egy kissé nehezebb volt meggyőzni, mivel az ő földhözragadt elméjének ez így egyben egy kicsit sok volt:)

"At this time, Einstein, while not taking exception to the mathematics of Lemaître's theory, refused to accept that the universe was expanding; Lemaître recalled his commenting "Vos calculs sont corrects, mais votre physique est abominable"[20] ("Your calculations are correct, but your physics is atrocious")"

en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre

pitcairn2 2018.12.20. 12:51:44

@Lobo Marunga:

ha logikai alapon közelítünk a globalo-zőcség felé akkor a világállam koncepciónál kötünk ki:)

máskülönben mint fentebb írtam nem az "antropogén környezetrombolást" akarom mentegetni, egyszerűen csak annyit állítok, hogy az egyik legfontosabb ződ dogmával szemben, az antropogén "pusztítás" - ami inkább természetátalakítás - korántsem olyan végzetes és pusztító mint amilyennek a populáris irodalomban beállítják, különösen ha az ennél nagyságrendekkel pusztítóbb természetes folyamatokkal vetjük össze

pl. a legutolsó glaciális is afféle jégsivatag-homoksivatag rulez-ről szólt, hát ahhoz képest is egy virágzó kert a mi Földünk

Lobo Marunga 2018.12.20. 13:07:25

@pitcairn2: Vágom, amit mondasz, és nem is akarok ezzel vitatkozni, csak azt próbálom magyarázni, hogy ezt az állításodat nem támasztja alá az, hogy maga a természet pusztítóbb mint az ember, még akkor sem, ha tényleg így van.

Laja123 2018.12.20. 13:16:52

Ha valakit érdekel a téma, az inkább nézze meg ezt:
Íme az ember! /The Incredible Human Journey/
port.hu/adatlap/film/tv/ime-az-ember-the-incredible-human-journey/movie-115070
Angolul fent van youtube-on, magyarul meg a fájlmegosztókon.
Nagyon szórakoztató, 10 éve forgatták, azóta előkerült még néhány mozaik.

Hágen András 2018.12.20. 13:18:30

Úgy gondolom, hogy mindkettőtöknek igaza van a pusztítás tényével kapcsolatban. Ebben az esetben egyetlen különbség van természet és az ember között, és ez az időbeli lépték...

pucros 2018.12.20. 13:45:32

Miért csak nekem szúr szemet?

"75 000 évvel ezelőtt [...] volt az elmúlt 25 millió év legnagyobb kitörése"

Nahát, tényleg ennyire különleges időket élünk, hogy szinte épp csak tegnap volt egy ennyire kivételesen nagy?

Miért annyira biztos, hogy az azt megelőző 24 925 000 év alatt egyszer sem volt nagyobb?

pucros 2018.12.20. 13:49:45

kannibalizmus még a múlt században is volt

75000 éve meg már nem "ősemberek" ették egymást, hanem csaknem teljesen mai homo sapiensek

pucros 2018.12.20. 13:59:18

Raskó I. 2006-ban miért spanyolul feliratozta a térképét?
Nem lehetséges, hogy a térkép inkább a limai (Peru) Mauricio Lucioni munkája?

Gazz 2018.12.20. 14:20:17

"A természetes kiválasztódás gyorsan hozzáadoptálja egyes csoportokhoz a helyi környezetet,"
Pont fordítva. A csoportot adaptálja a helyi környezethez.

Gazz 2018.12.20. 14:26:05

@pucratlan: "Miért annyira biztos, hogy az azt megelőző 24 925 000 év alatt egyszer sem volt nagyobb? "
Az a biztos, hogy volt nagyobb. A Columbia River Basalt Flows (Oregoni lávaömlések) cirka 17 millió éve volumenben sokkal nagyobbak voltak. Egyébiránt azoknak meg a ma Yellowstone alatt levő hotspot-hoz volt közük. Ami ugye a Tobához hasonlóanszupervulkánként van számontartva.

pitcairn2 2018.12.20. 14:29:06

@pucratlan:

hasonló méretű azért több is volt az elmúlt 5 millió évben

en.wikipedia.org/wiki/Supervolcano#Known_super_eruptions

pitcairn2 2018.12.20. 14:30:40

@Lobo Marunga:

esetleg egy szupernóva kitörést mellékeljek a "teória" alátámasztására?:)

Lobo Marunga 2018.12.20. 14:33:56

@pitcairn2: De csak ha nem okoz túl nagy fáradságot... ;)

Szarazinda 2018.12.20. 15:42:58

Most az a saját teória, hogy a Toba esemény genetikai palacknyak volt, vagy, hogy akkor csökkent olyan mértékben az emberi populáció mérete, hogy egy genetikai Éva maradt? Az előbbiben nincs semmi eredeti, ez régóta ismert. Azt meg nem tartom szükségszerűnek, hogy ugyanekkor élt Éva. Miért nem lehet, hogy tényleg 200k éve élt Éva, és már a Toba eseménykor is csak az ő leszármazottai éltek a földön, így értelemszerűen a kis számú túlélő is az ő leszármazottja volt? Miután a genetika nem csak a mitokondriumról szól, ezért a Toba esemény még lehetett genetikai palacknyak az összes többi gén tekintetében.

pucros 2018.12.20. 15:47:57

...nem csak a miutokondriumról szól, azaz nem csak az anyai ágú öröklődésről.

Más szóval, a mitokondriális Éva kortárshölgyeinek is rengeteg leszármazottja él - csak azokban a leszármazási sorokban fiúk és apák is akadnak.

Szarazinda 2018.12.20. 16:01:09

@pucratlan: ez világos, nyilvánvaló. Nem erre vonatkozott a kérdésem, hanem arra, hogy miért feltételezzük (ha jól értem, és ez a szerző feltételezése), hogy a Toba esemény mitokondriális értelemben is palacknyak volt. Miért ne élhetett volna a mitokondriális Éva 200000 évvel ezelőtt ettől még?

pucros 2018.12.20. 16:09:51

@Szarazinda: értem én, csak megtoldottam még egy magyarázattal amit írtál

Madarász Henrik 2018.12.20. 16:15:55

Nem is tudom, szerintem túl kései a dátum, a modern ember 50 000 éve elérte már Ausztráliát is, ami elég messze van Afrikától.

Szarazinda 2018.12.20. 16:18:49

@Madarász Henrik: már, hogy minek késői a dátuma?

Madarász Henrik 2018.12.20. 16:24:17

@Szarazinda: A 75 ezer év későn van, a vulkánkitörés dátuma,
ha akkor élt volna Éva, hogy ért volna 25 ezer év alatt az ember Afrikából Ausztráliába, ha csak néhány száz ember élte túl a kitörést Afrikában ?

Csicseri 2018.12.20. 18:18:47

@Madarász Henrik: Miért is ne érhette volna el? Ha csak 100 évente megduplázódott az emberiség létszáma (ami simán lehet) az 1000 év alatt azt jelenti hogy az 1000 szeresére nőtt. Tehát a 100 emberből lett 100 000. Újabb ezer év alatt meg akár 10 millió is. Annál sokkal több ember nem élhetett akkortájt. És ez csak 2 ezer év volt a 25e-ből. És ha csak 100 évente 100 km-el tolódott ki a belakott hely Afrikából kiindulva, akkor is 25e év alatt bőven odaértek Ausztráliába.

Alick 2018.12.20. 18:19:48

@pitcairn2: Lehetséges, hogy Lemaître nem vett figyelembe minden tényezőt a számításaiban:

www.sci-techuniverse.com/2018/12/no-big-bang-quantum-equation-predicts.html

gigabursch 2018.12.21. 08:18:08

Kedves @Hágen András!

Rendkívül érdekfeszítő, amit írtál, de kérlek a rengeteg elgépelést, vesszők hiányát vagy hibás helyét javítsd kérlek. Ennyi elgépelés nem a te stílusod. Nem fogom ízekre szedni, megtalálod magad is őket. Kezd a legelső mondattal.
Köszi!

(utána törülhetitek nyugodtan ezt a kommentet)

gigabursch 2018.12.21. 08:33:27

Nagyon érdekfeszítő írás és jópofa a gondolatmenet is.
De szerintem a palacknyak effektus jóval régebben történt.

Ez az esemény inkább csak arra volt jó, hogy az amúgy már elterjedt emberiséget jóval kisebb kolóniákra bontsa és így genetikailag jobban széthulljon.

Mindezt én meg arra alapozva mondom, hogy a megalitikus kultúrák mindenek, csak nem alig párezer éves mutatványok.

Bocimaster 2018.12.21. 19:08:36

Rengeteg tudományos tény le van írva a Bibliában amiről később kiderült hogy igaz. Nem csak az emberből volt egy-egy, hanem az állatokból is:
www.techtimes.com/articles/228798/20180530/massive-genetic-study-reveals-90-percent-of-earth-s-animals-appeared-at-the-same-time.htm
Néhányan valamiért annyira írtóznak attól, hogy Isten teremtett mindent, hogy inkább mindenféle marhaságokban hiszen. Pl a "semmi" felrobbant és tökéletesen beállított törvények és állandók segítségével létrehozta az univerzumot. De persze sokaknak kényelmesebb ebben hinni.

Szarazinda 2018.12.22. 11:20:00

@Bocimaster: mint abban, higy isten 7 nap alatt teremtette a világot, a végén ádámot agyagból, évát meg ádám oldalbordájából? Igazad lehet. Teljesen hülyék az emberek, milyen igazad van. Képzeld, néhányan azt hiszik, hogy a föld gömbölyű. A hülyék, hát nem veszik lszre, hogy az ausztrálok se zuhannak le? sok barom. De így jár, aki nem védekezik a chemtrail ellen, ugyebár. Naugye. Sok hülye ateista. Relativitás-elmélet? Ősrobbanás? Gravitációs hullámok, kvantumösszefonódás? Gyerekes hülyeségek, ugyanmá', persze, kényelmesebb ezekben hinni.

Szarazinda 2018.12.22. 11:26:46

bocsesz, 6 nap alatt, ezek a kvantumfizikusok teljesen elhomályosították tudományos tisztánlátásomat.

pitcairn2 2018.12.22. 22:00:01

@Szarazinda:

mint fentebb írtam az ősrobbanás elmélet egy katolikus paphoz kötődik és az evolúciós elmélet se lenne sehol egy Ágoston rendi szerzetes munkássága nélkül

hu.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

a Biblia képletes értelmezésének különben igen nagy hagyománya van a katolikus egyházban, pl. lásd az alábbi gondolatot Hippói Szent Ágostontól a késő Római Birodalom korából...

"A Teremtés Könyvét, de az egész Szentírást sem szabad szó szerint értelmezni mivel ez, Ágoston szerint, egyenlő lenne az istenkáromlással. Az egész Szentírás az ember gyöngeségeihez mérten, emberi nyelven beszél, ezért elbeszéléseit ennek a fényében kell értelmeznünk."

hu.wikipedia.org/wiki/Szent_%C3%81goston_tan%C3%ADt%C3%A1sa_a_vil%C3%A1g_teremt%C3%A9s%C3%A9r%C5%91l

Melampo 2018.12.27. 20:48:46

Ezt olvassátok el!!!!!!!!!!!!
Ismeretterjesztés!
Aztakurva, aztakurva!!!!!!
www.origo.hu/tudomany/20181220-a-valosagos-egyiptomi-csapas-masfel-ev-sotetseg.html

David Bowman 2019.02.12. 18:49:32

Oszt vajon hogyan különböztetik meg a jégmintában a szerves és a szervetlen szenet?

David Bowman 2019.02.12. 18:56:51

Nem hiszem, hogy a genetikai mutációkat földrajzi helyhez lehetne kötni.
Szeretnék már látni egy cikket, ahol sorra veszik a bizonyítékokat az emberiség k-afrikai eredete mellett.
süti beállítások módosítása