Pangea

Minden, ami földtudomány

Erdőirtás a fenntartható olimpia nevében

2018. február 07. 21:26 - Tranquillius

600 éves erdő esett áldozatul a 11 napos versenynek

2018. február 9 és 25 között a Dél-Korea északkeleti részén magasodó hegyvidék ad otthont a XXIII. téli olimpiai játékoknak. Több sikertelen pályázat után 2011-ben a dél-afrikai Durban városában megrendezett szavazáson nyerte el Phjongcshang megye a rendezést. Az észak-dél szembenállás árnyékában megrendezett versenyek sporteseményei geopolitikai elemzésekkel versenyeznek a vezető hírekért, így talán nem véletlen, hogy egy harmadik szempont, a természetvédelem és általában az olimpiák fenntarthatóságának kérdése rendre elsikkad. 

sust_py.JPG

Az olimpia honplaján külön fejezetet kapott a fenntarthatóság témaköre. Koreai és angol nyelven is olvashatók a célkitűzések, a környezeti stratégia, a levegőszennyezettségi adatok, az olimpia széndioxid kibocsátásának csökkentésére tett erőfeszítések, nyilatkozatok, riportok és mindazok a szponzorok akik a fenntarthatóságot támogatják. Például az évi 1 milliárd pillepalackot legyártó Coca-Cola. Az olimpia honlapja örömmel számolt be arról is, hogy a férfi és női alpesi sípályák építésekor a tervezett 103 hektár helyett csak 78 hektár szűzerdőt irtottak ki a Gariwang-hegy északi lejtőjén. 

834691_1280w_720h.jpegSípálya épül a Gariwang-hegyen

A hegy tövében épült fel a Jeongseon alpesi síközpont, ahol az alpesi sízés 11 versenyszámából hatot rendeznek: (férfi+női) lesiklás, szuper óriás-műlesiklás, kombináció. A komplexum összesen 6500 főt képes befogadni (3600 ülő és 2900 állóhely). A síközpont legnagyobb szállodája a 204 szobás Hotel Park Roche.

hotel_jong.jpg

Mivel Magyarországon még a végzett geográfusok sincsenek teljesen képben a Koreai-félsziget természetföldrajzával, érdemes egy rövid bekezdés erejéig ezzel is megismerkedni. A Koreai-félsziget domborzata aszimmetrikus, Keleten, közvetlenül a Japán-tenger fölé magasodik meredek lejtőkkel az 500 kilométer hosszú Thebek-hegylánc. Nyugati lejtői fokozatosan laposodnak el a félsziget belseje felé. Hegygerincének átlagos magassága 1400 méter körül van. Érdekes módon nem itt található Dél-Korea legmagasabb hegycsúcsa, hanem a Csuzima-szoros bejáratánál található Csedzsu-sziget Hallasan nevű pajzsvulkánján (1950 m). A Thebek erdős, középhegységi arculatú táj, alapjait neoarchaikumi és óproterozoikumi gneiszek és csillámpalák építik fel, amelyek két nagy hegységképződési fázison mentek keresztül 1.88 milliárd éve, valamint a Triász időszakban (240-230 millió éve). Felettük közepes nyomáson átalakult csillámpala és amfibolit kőzetrétegeket találunk. A Thebek-hegység legutolsó kiemelkedése a késő oligocéntől a kora miocén kori tartott. 

A XXIII. téli olimpia Jeongseon alpesi központjának otthont adó Gariwang-hegy a Thebek-hegység középső részén található, nem messze az észak-koreai határtól. Korea számára kultúrtörténetileg is fontos vidék ez. A magyarországi "pilisi szívcsakrához" hasonlóan a koreaiak szent hegye. Az 500 évig uralkodó Csoszon-dinasztia alatt, a XIV. századtól kezdve tiltott királyi rengeteg terült itt el, ahol a koreai királyoknak termeltek hosszú életet adó ginszeng gyökeret. Felfogható tehát egyfajta középkori természetvédelmi rezervátumként.

erdoirtas201301105.JPGSípálya előtt

A Gariwang-hegy lejtőin elterülő erdő átvészelte a XX. századi koreai erdőirtásokat. 2008-ban összesen 2475 hektárnyi terület kapott speciális országos védettséget, közelében két nemzeti park is található. Azonban 2013-ban soron kívül 78 hektár védettségét visszavontak a téli olimpia kedvéért. A sípályák kiválasztásakor ugyanis szempont volt, hogy 800 méter függőleges magasságú lejtőn legyen a pálya, amelyet a Nemzetközi Síszövetség előírásai rögzítenek. Ennek pedig jópár más helyszín megfelelt volna az 1708 méter magasságig emelkedő Thebek-hegységben. 

erdoirtas20170206.JPGSípálya után

Koreai környezetvédők éveken keresztül hasztalanul tiltakoztak az Olimpiai Bizottságnál, valamint a Dél-Korea kormányánál, hogy legalább az olimpia saját fenntarthatósági elveinek feleljen meg a sípálya és hiába gyűjtöttek ellene több mint 1,2 millió aláírást. Érvelésük szerint az erdő túlságosan értékes ahhoz, hogy egy 11 napos verseny kedvéért kiirtsák. Környezetvédelmi szervezetek hat alternatív helyszínt ajánlottak, köztük olyan megoldásokat, amelyek a meglévő, de rövid lejtők meghosszabbítását szolgálták volna elbontható fémszerkezetek által. Végül a Koreai Erdészeti Hatóság egyedül ezt a hegyoldalt találta alkalmasnak a síverseny lebonyolítására. 

ioc.JPG

A tiltakozók ígéretet kaptak, hogy a férfi és női pályákat kombinálják és a rendezők a védett fajokat kikerülik a pályákkal. Tervek szerint 1200 kiválasztott fát gyökerestül kiemelnek és az olimpia végén ezer facsemetével együtt visszatelepítik őket a hegyoldalba. A nemes felajánlás azonban nem arányos a pusztítással. Az alig 11 napos esemény kedvéért összesen 58 ezer fát vágtak ki egy olyan erdőből, ahol magyarországi ésszel felfoghatatlanul idős 500-1000 éves fák is élnek. Köztük veszélyeztetett és ritka fajok, mint például Dél-Korea legöregebb tölgyfája, a csak itt élő nyír-nyár hibrid Wangsasre-fa, japán tiszafák, repülő mókusok és hiúzok. A Gariwang-hegyen élő erdő egy különleges elegye a több tucat mérsékelt égövi lombhullató és tűlevelő fafajnak, amelyet nem lehet egyszerű fásítási akcióval helyreállítani. A természetvédők nem nagyon hisznek a  teljes helyreállítást ígérő koreai kormánynak, a korábbi koreai példák alapján joggal szkeptikusak. Komoly aggodalomra ad okot a legutóbb Szocsiban rendezett legkevésbé sem fenntartható téli olimpia, ahol nemzeti park védettségű területek semmisültek meg teljes egészében. Japánban az 1972-es szapporói téli olimpia során az Aihwa Nemzeti Park lucfenyvesébe vágott sípálya 40 év alatt sem volt képes regenerálódni. 

winterolympics.JPGA XXIII. Téli Olimpia helyszínei

Az 1200 átültetésre kiszemelt fa helyett végül mindössze 181-et szállítottak el, és nem garantált, hogy mindegyikük túl fogja élni a visszaültetésig eltelő időt. Közülük sok alig két méter magas volt. A fenntartható olimpia érdekében tarra vágott lejtőről eltávolították a tuskókat és az aljnövényzetet, sőt a talaj felső rétegét is. A környezetvédők attól tartanak, hogy a gyomirtóval kezelt és a mesterséges hóval borított lejtőn képtelenség lesz visszaállítani a természetes állapotokat még akkor is, ha sikerül elkerülni, hogy egy állandó síparadicsom jöjjön létre itt. Bár ez utóbbi sem garancia a hosszú távú hasznosításra. 

korea_skiresort2.PNGHeul-ri szellemvárosa (forrás)

Rossz példának ott van a Heul-ri síközpont, Korea legrégebbi sícentruma, amely már a japán gyarmati időkben is üzemelt. Phjongcsangtól 100 kilométerre északra található (koordináták: 38.267124, 128.380257), közel az észak-koreai határhoz, az ország hóban leggazdagabb területén. A Reutes fotósa nemrég bejárta az elhagyatott komplexumot, amely intő jel lehet az olimpiai létesítmények számára. Dél-Koreában úgy tűnik leáldozott a síelésnek, a közelmúltban 6,8-ról 4,8 millió főre csökkent a síző lakosság száma az 51,25 milliós országban. Heul-ri panelházakra hajazó központi létesítményei az 1980-as években épültek, de alig negyed század múltán, 2006-ban kénytelenek voltak bezárni. Azóta vendégek helyett legfeljebb a szél bóklászik az üres utcáin, üzletsorán és  hotelszobáiban.

korea_skiresort.PNGHeul-ri szellemvárosa (forrás)

Egyelőre nem tudni, hogy a 800 millió dollárba (~200 md forint) kerülő Phjongcsangi olimpia létesítményeit hogyan fogják hasznosítani február 25-e után. Az biztos, hogy a nyitó és záróeseménynek otthont adó, 35 ezer férőhelyes, 78 millió dollárból (~20 md forint) felépült Phjongcsangi Olimpiai Stadiont az esemény után rögtön elbontják. Már most lehet arról híreket hallani, hogy egyes sportolók a nagy hidegre és a saját egészségükre való tekintettel nem is vesznek részt a nyitóünnepségen. A korcsolyaversenyeknek otthont adó Gangneung Oval pályáról a rossz nyelvek azt terjesztik, hogy egy halfeldolgozó üzem fagyasztóraktára lesz, amit az illetékesek nem győznek cáfolni. Egyelőre a 10 ezer fő befogadására alkalmas Gangneung hokipályáról sem tudni mihez fognak kezdeni vele a téli olimpia után. Nem véletlen, hogy egyre többen kérdőjelezik meg a modern olimpiák fenntarthatóságát és a fenntarthatóság elvének egyáltalán nem megfeleltethető értelmetlen beruházásokat. 

 

Ajánlott és felhasznált irodalom:

  • https://www.olympic.org/sustainability
  • https://www.theguardian.com/environment/2015/sep/16/olympic-organisers-destroy-sacred-south-korean-forest-to-create-ski-run
  • https://www.change.org/p/the-international-olympic-committee-and-the-president-of-south-korea-stop-the-destruction-of-the-forest-at-mount-gariwang-for-pyeongchang-2018-winter-olympics
  • https://www.koreaexpose.com/600-years-vs-17-days-the-battle-to-save-one-of-koreas-oldest-forests-from-olympian-destruction/
  • https://www.newschoolers.com/news/read/Forest-Wiped-2018-Olympics
  • http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/winter-olympics-2018-pyeongchang-warning-south-korea-ski-resort-abandoned-pictures-a8168451.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jeongseon_Alpine_Centre
  • http://olimpia.hu/images/Pyeongchang2018/phjongcshang_hatteranyag_mob_180226_HUN.pdf
  • https://www.researchgate.net/publication/322504313_Geology_of_the_2018_Winter_Olympic_site_Pyeongchang_Korea
  • https://www.pyeongchang2018.com/en/sustainability/story/outcome
  • https://www.reuters.com/article/us-olympics-2018-legacy/as-south-korea-counts-down-to-olympics-a-ghost-ski-resort-festers-idUSKBN1F827S
47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr1113626710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

David Bowman 2018.02.07. 23:39:17

Ez az egész olimpia biznisz tök undorító. Így meg aztán különösen. Egy fát sem ér az egész.

Tranquillius 2018.02.08. 06:46:09

@David Bowman: Az ókorban okosabbak voltak, az összes Olimpiát ugyanott rendezték. :)

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.08. 11:46:12

Azzal együtt, hogy ott is vannak elcseszett dolgok, Koreában pont az erdőtelepítés nem az, amibe nagyon bele lehet kötni. Az 50-es évekhez képest megduplázódott az erdők területe, az 1973-ban elkezdett erdőtelepítés során 2,6 millió hektár erdőt hoztak létre.

Rigor Mortis 2018.02.08. 12:51:48

@Tranquillius: A fenntarthatóság jegyében éppen ideje lenne visszatérni arra a rendszerre. Kb. minden második olimpia után csak romok maradnak.

Tranquillius 2018.02.08. 13:50:55

@Pallos Levente: Ez egy nagyon fontos kiegészítés, köszönöm! Ennek fényében különösen érthetetlen az olimpia érdekében végzett erdőirtás.

Terézágyú 2018.02.08. 14:05:20

Olimpiát rendezni = propaganda az országnak. Márpedig tudjuk nagyon jól, hogy a propaganda a legfontosabb, a propagandáért semmilyen ár nem elfogadhatatlan...

Untermensch4 2018.02.08. 14:20:23

@Pallos Levente: És 1973 óta hány db 500-1000 éves erdőt telepítettek?

pitcairn2 2018.02.08. 14:20:52

önmagában nincsen azzal probléma, hogy fejlesztenek egy efféle területet, no de ennyire átgondolatlanul?

tisztán piaci alapon soha senki sem hozott volna össze egy ilyen projektet...

pitcairn2 2018.02.08. 14:21:33

@Pallos Levente:

és mennyi ebből a faültetvény?

Tranquillius 2018.02.08. 14:52:57

@Rigor Mortis: A téli olimpiákat rendezhetnék mindig az Olümposz-hegyen. :)

David Bowman 2018.02.08. 15:18:05

@Pallos Levente: Magyarországon is. Ebbe nem vagyunk lemaradva.

David Bowman 2018.02.08. 15:28:04

Úgy számoltam Paks2t ki lehetne váltani egy fatüzelős erőművel. Egész Borsodot cigóstul, mindenestül beerdősíteni. Közepén egy qúúrwanagy hőerőmű. A most meglevő erdőket meghagyni őserdőnek, a hidakat felrobbantani, az utakat és a vasutat felszedni. A telepített erdő lenne a védőgyűrű az őserdő körül. Vadászat, horgászat tilos. Belépés csak szakembereknek és gyalog.
Az egész cucc CO2negatív lenne, ugyanis a fákból a gyökér és a levelek egy része mindig ott marad. Egyedül a fa megszárítására nincs ötletem. A legjobb fűtőértékhez egy évig szabadon, és egy évig fedetten kellene tárolni.

Tranquillius 2018.02.08. 15:49:55

@pitcairn2: Ezt benéztem. :)
Mt. Olympus, WA USA 2432 m
Olympus Mons, Mars 21 283 m

pitcairn2 2018.02.08. 16:07:38

@Tranquillius:

az új-zélandiak se maradhatnak ki a jóból:)

www.mtolympus.co.nz/

pitcairn2 2018.02.08. 16:09:33

@David Bowman:

Cipruson is nagyon szép fenyőerdőknek mentek neki a britek (ők építették az ottani síközpontot, meg vmi radarállomást)

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.08. 21:54:29

@Untermensch4: Dél-Korea ma tele van sűrű erdőkkel. Nem nézegettem az életkorukat, de magas szálfák mindenhol. Ellátják a feladatukat.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.08. 21:57:20

@Tranquillius: Szerintem meg pont az ellenkezője. Most is telepítenek erdőket, végeznek erdőgazdálkodást. Máshol ültetnek, itt most kivágtak. Még csak azt sem lehet mondani, hogy pont a maradék kis zöld területet irtották ki, hiszen a képeken is látszik, körös-körül erdős az a vidék.

Untermensch4 2018.02.08. 23:31:57

@Pallos Levente: Az a bajom hogy mint alföldi, szinte csak olyan erdőgazdálkodást láttam életem során ahol mértanilag szabályosan van telepítve az erdő. Bizarr. Vszeg erdészeknek vicces lehet az ilyen hozzám hasonló hülyék hozzáállása de én, ha már hype-olják a fenntarthatóságot, elegánsabb megoldásnak tartottam volna hogy az alternatív helyszínek közül azt válasszák ahol a fémfelépítményes lejtőhosszabbítás lett volna. A munkálatok kapcsán plusz pr-lehetőségek, a lehető legkevesebb fa kivágásával meg az olimpiai rendező stáb egy csomó sötétzöld szimpátiáját elnyerhette volna. Az olimpia az ország pr-járól szól, a környezetvédelem mentén vszeg érdemes a belátható jövőben trendinek lenni.

Tranquillius 2018.02.09. 07:03:19

@Pallos Levente: Ebben igazad van, csakhogy azoknak az erdőtelepítéseknek nincs köze az olimpiához. A védettség megszüntetésének és az erdőirtásnak pedig van, ami ráadásul szembemegy az olimpia rendezésének fenntarthatósági elveivel. A dél-koreai tiltakozók nyilván minden szempontot figyelembe vettek, mielőtt petíciókkal bombázták a hivatalokat.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.09. 09:05:18

A fentiekből az jön le, hogy teljesen egyoldalú szempontból nézitek az országot, az olimpia rendezésén kívül semmit sem ismerve a helyről, de jól megmondjátok az igazat, hogy kéne mennie a dolgoknak ott.

Tranquillius 2018.02.09. 09:50:52

@Pallos Levente: Így van, ez a cikk egy kiragadott részlet volt. Megvizsgáltuk, hogyan sikerült a rendezőknek megfelelni a fenntartható olimpia elveinek. Tanácsokat, ha jól emlékszem nem adtunk a helybélieknek.

pitcairn2 2018.02.09. 10:48:32

@Tranquillius:

a "fenntartható olimpia" topikban különben ez lenne a kategóriagyőztes:)

www.youtube.com/watch?v=UTY9ZzXTyW4

pitcairn2 2018.02.09. 10:54:14

@Tranquillius:

a fenntarthatósági elvek - az általad meghivatkozott másik, már csődbe ment síközpontot elnézve - az első komoly gellert nem a természetvédelem, hanem a gazdasági racionalitás tekintetében kapják...

Untermensch4 2018.02.09. 11:15:15

@Pallos Levente: Egyoldalú szempont. Igen.

Olimpia - hirdetik a fenntarthatóságot.
Az olimpiai projektben kivágnak X db fát és telepítenek Y db-ot.
X>Y

Ezzel együtt én örülök hogy maga d-korea, egészében nézve erdőterület-növelő módon működik.
A fentiek alapján úgy tűnik hogy te kihagyod a nézőpontodból a szép összképet elrondító részleteket (ha az erdőgazdálkodást tekintjük összképnek).

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.09. 12:16:21

@Untermensch4: Pont ezt mondom, ebben a projektben lehet, hogy többet vágnak ki, de összességében meg nem. Nem biztos, hogy az ember minden egyes projektje egyenként, minden szempontból megfelel minden elvárásnak.

Ugyanakkor Koreában pont hiányoztak az igazi alpesi nehézségű és méretű sípályák. Most lesz több, ami nyilván segíti a belföldi síturizmust (ami egyébként szépen belendült az utóbbi 8-10 évben).

Tranquillius 2018.02.09. 13:20:33

@Pallos Levente: A Reuters cikkében pont az ellenkező trendről beszél:

"The number of South Koreans skiing has been on the decline since 2012 from its peak around 6.8 million in the 2011-2012 winter ski season, according to data from the Ski Resort Business Association of Korea. In the 2016-2017 season around 4.8 million South Koreans took to the slopes."

www.reuters.com/article/us-olympics-2018-legacy/as-south-korea-counts-down-to-olympics-a-ghost-ski-resort-festers-idUSKBN1F827S

Tranquillius 2018.02.09. 13:21:34

@Pallos Levente: Persze a sízés az olimpia után ismét divatba jön majd, feltehetően.

pitcairn2 2018.02.09. 13:48:42

@Pallos Levente:

ezek a központok - gazdasági értelemben - már most is igen ingatag lábakon állnak, de de mi lesz ha összeomlik az északi rezsim, ahol nagyságrendekkel jobb lehetőségei vannak a síturizmusnak?

vagy ha fellendül az orosz távol keletre irányuló forgalom?

pitcairn2 2018.02.09. 14:13:17

az észak koreai válasz

Masikryong Ski Resort (마식령스키리조트) - 2015 December

www.youtube.com/watch?v=jYWp8FaTJ4k

Untermensch4 2018.02.09. 16:03:30

@Pallos Levente: "Nem biztos, hogy az ember minden egyes projektje egyenként, minden szempontból megfelel minden elvárásnak."
És ez a blogbejegyzés pont egy ilyen projektről szól...

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2018.02.09. 17:07:07

@Tranquillius: Ennek okai között szerepel szerintem a komolyabb lejtők hiánya (a jobb síelők számára) illetve a zsúfoltság. Mindkettőn segíthet az új létesítmény, gyorsvonat összeköttetés, stb. 15-20 éve lényegében nem síeltek Koreában, most viszont még az alacsonyabb számokból is az látszik, hogy van egy jelentős tábor.

@pitcairn2: Igaz, mi lesz, ha ÉK megdől. Akkor például egy csomó déli üzemre sem lesz szükség, mert az északi munkaerő környékére kellene telepíteni. Igazából DK-ban minden fejlesztéssel le kéne állni, hiszen ki tudja, mikor lesz egyesítés, és akkor mire használják a meglevő létesítményeket?? Több évtizedes távlatban is bizonytalan esemény bekövetkeztére nem lehet építeni az életet.

@Untermensch4: Nehéz lehet a tökéletes embernek megfelelni.

Egyébként Koreában is vannak teljesen felesleges betonöntési projektek a F1 pályától kezdve (na, annak konkrétan 0,0 értelme volt, és a sípályával ellentétben nem is hasznosítható semmire, azon sokkal inkább értelmes lenne rugózni) stadionokig (igen-igen) vagy megalomán vidéki kiállítási központokig.

lezlidzsi84 2018.02.09. 17:31:19

@Tranquillius: A marsi Olympus 5 fokos lejtői lehet nem a legjobbak a síeléshez - mondjuk jó hosszan lehet lejönni rajtuk :)

Untermensch4 2018.02.09. 23:24:42

@Pallos Levente: "Egyébként Koreában is vannak teljesen felesleges betonöntési projektek a F1 pályától kezdve (na, annak konkrétan 0,0 értelme volt, és a sípályával ellentétben nem is hasznosítható semmire, azon sokkal inkább értelmes lenne rugózni) stadionokig (igen-igen) vagy megalomán vidéki kiállítási központokig. "
Ha ezeknél is megjelent pr-bullshit -jelleggel az ökológiai fenntarthatóság akkor főleg érdemes rajta rugózni.

"Koreai környezetvédők éveken keresztül hasztalanul tiltakoztak az Olimpiai Bizottságnál, valamint a Dél-Korea kormányánál, hogy legalább az olimpia saját fenntarthatósági elveinek feleljen meg a sípálya és hiába gyűjtöttek ellene több mint 1,2 millió aláírást."

Tranquillius 2018.02.10. 09:21:32

@lezlidzsi84: Ott még a gravitáció is megtrollkodná az olimpikonokat. :)

Untermensch4 2018.02.10. 11:33:27

Úgy emlékszem eredetileg az olimpia a militáris sportszámokról szólt. Azon a nyomon tovább haladván nem is kéne "természetellenesen" kiépített sípálya mert a "logikus" műsorszám a sítalpas lövészet lenne.
Aki repkedni akar az meg ne sítalppal hanem mókusruhával... :)

gigabursch 2018.02.14. 10:47:23

Sípálya csak megszüntetett erdő helyén jött létre mindenhol, kivéve a növényhatár feletti részeket, gleccsereket. Magyarán: AZ érdemi hányada legelőkön, kaszálókon alakult/alakították ki.
Később ezeket még bővítették is.

@Pallos Levente:
Arról nem is beszélve, hogy ez arányaiban hasonló növekedés, mint ami Magyarországon történt Trianon után (10,3 °=> 21 % erdősültség), igaz ez három nagyobb hullámban történt.
Jelenleg pang a növekedés.

Érdekesség, hogy ebből elég sok az akácos (ne kérdezzetek pontos adatot), nem meglepő módon Magyarországon certifikált szaporítóanyaggal és magyar erdészeti szakemberek bevonásával.
Ha jól emlékszem az Erdészeti Lapokban erről az 1990-es évek végén volt több cikk is, rá kell keresni az OEE archivumában.

@Tranquillius:
Ehhez csak annyi érdekesség, hogy gyerekkoromat végigsíeltem, a módszerváltás környékén iskolai táborok, edzőtáborok révén, volt hogy 4 hetet is tudtam síelni.
Aztán úgy 1998-től 2013-ig nem síeltem egy centit se, majd utána ismét szünet és legutóbb a múlt héten.
Kíváncsi lennék, hogy az érintett statisztikában hogyan jelennék meg.
:-)

@pitcairn2:
S az elmondások szerint egész jó és olcsó.
Már csak el kell jutni oda.

@Untermensch4:
Ez sajnos visszavezethető a drágalátos természetvédőkre, akik miatt nem lehet a már fentről belépcsőzött Dunát úgy belépcsőzni, hogy az Alföld vízellátottsága rendeződjön, minek hatására lehetne normális alföldi T-K-SZ (tölgy-kőris-szil) erdőket létrehozni, fenntartani és megújítani.
Mondjuk ehhez kéne egy Hárosi-, Fajszi-, és egy Dráva torok környéki vízlépcső.
Elsősorban nem energiatermelési céllal.
www.hajocsavar.hu/data/documents/documents/9/5/f/95f11157169e6880233789d47cc3b605.pdf
10-14. oldal(!)

Untermensch4 2018.02.15. 23:56:33

@gigabursch: Sajnos már más, a témához értő is mondta hogy a bős-nagymaros-alapon fixált sötétzöldjeink sokat tettek az ország elsivatagosodásáért (plusz a járulékos veszteségek). :(
Annyiban kapcsolódik is hogy agrármérnök magyarázta a saját szakterületi részét, a duna-tisza főcsatorna és mezőgazdaság összefüggéseit.

gigabursch 2018.02.16. 10:59:46

@Untermensch4:
agrár => erdő.
Igen.
Az egészben az a legmegdöbbentőbb, hogy egy jó megoldás mindene kiterjedt megoldáshalmazt generál.

pitcairn2 2018.02.16. 11:04:29

@gigabursch:

a lépcsőzésnél jóval szimpatikusabb a folyó kontrollált kiengedése az árterekre, pl. szükségtározók kialakításával

afféle megújított fokgazdálkodás lenne ez

a Tisza esetében voltak efféle elképzelések 10 évvel ezelőtt

pitcairn2 2018.02.16. 11:07:49

@gigabursch:

persze ennek kapcsán az egykori árterekre gondoltam
süti beállítások módosítása