A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai felmérés térképeinek részleteit kell felismerni, és az azokhoz kapcsolódó kérdésekre válaszolni, fordulónként, részpontokba szedve. A játékhoz utólag is lehet csatlakozni, a korábbi feladványokat megválaszolni. Bátorítunk minden olvasót a csatlakozásra, és ismét jelezzük: olykor a vasútföldrajzi-történeti ismeretek hátrányt jelentenek.
Emlékeztetnénk, hogy egyrészt a MAPIRE honlapjáról vannak a feladványok, másrészt megfejtésekhez a gondolatmenetet is kérjük: szűkszavúan elég, de hivatkozásokkal, linkekkel (teljes url) együtt, hogy lássuk, milyen úton sikerült eljutni a válaszhoz, és melyek voltak a végül kizárt mellékutak, félrevezető adatok. A böngésző címsorából azt a néhány sort pár művelettel könnyedén be lehet tenni a levélbe, szövegesen kiegészíteni, a feladvány kitalálójának okulására. És a levél tárgya:
Térképre rajzolt vaspályák – V. forduló
Lássuk a mostani feladványokat!
41. A térképrészleten utóbb két győzelem nevű szolgálati hely létesült. Ezeknek a koordinátáit kérjük Geohack-linkként.
42. Mindannyian ismerjük a főleg Afrikára jellemző gyarmati határokat, amiket vonalzóval húztak meg. A dörzsöltebbek azt is tudják, hogy Lengyelország északkeleti és délkeleti határai is ilyenek ma (nem mintha a pl. a nyugati határ szerves történeti-földrajzi fejlődéstörténeten alapulna). Még kevésbé ismert, hogy a Kárpát-medencében is húzódik ilyen államhatár, pedig valójában már mindannyian halottunk róla.
a) Kik írták alá az erről szóló egyezményt? b) A két térfél-területrész között a hányadik határ hatályos ma? Mikor húzták meg ezeket? (A XX. századra vonatkozik a kérdés.)
A térkép elkészülte után még két kelet–nyugati és egy észak–déli tájolású vasút épült ezen a területen.
c) Az észak–déli tájolású vasút a megszűnése előtt egy különlegesebb elrendezésű végállomásig közlekedett: milyenig?
43. A jobbparton egy mozdonyüzemű csatlakozó állomás látható a képen. a) Mi volt ennek a neve 1943-ban? b) Hogyan mond ellent a neve az 1. feladványnak?
Versenyen kívül felhívjuk a figyelmet a kőfejtői vasútra, és minden információt szívesen fogadunk. ; )
44. A képen látható műhelyből meddig kellett kivonulnia egy államnak (12 óra pontossággal), és ki volt a kormányfője? (XX. század közepe.)
45. a) A részleten látható állomás mai neve melyik kultúrából ered és melyik korból? b) A magyar helynévnek mi köze az országrész kvázifővárosában lévő, egy harmadik népcsoportról elnevezett patakon korábban átvezető hídhoz? c) Mi köze a 45. feladványnak az 50.-hez?
46. Az ábrázolt állomáson kívül utóbb két szolgálati hely létesült ezen a területen. Melyik társaság kezelte ezt a három szolgálati helyet 1939. III. 1-jén?
47. A képen látható vasutakból ma már semmit nem használnak, így inkább az a kérdés: a közeli sörgyár udvarán látható mozdony hány évvel később épült a sörfőzés kezdetének tekintett évhez képest?
48. Az ábrázolt résztől chaussee is vezetett egy mai szomszéd településre, ezt a nyomvonalat egy nem felszíni vízfolyás is keresztezi. Mi szerepel ez utóbbinak az alagútja portáljának tetején a táblán?
49. a) A képen látható területrész délkeleti sarkában egy magyar borász honosítja meg ismét a magyar szőlő- és borfajtákat: ki ő? b) A képen látható erődön át vezetett a vasút a XX. század közepén: melyik utcákon? c) Az erődben 2014-ben rendezett legnagyobb zenei fesztiválnak egyik fellépője meg van említve a Scooter: Hyper, Hyper című számában: hányadikként?
50. a) A képen látható részlet közepén híres vasúti baleset történt. A félreértett vasutas milyen nyelv helyett milyen nyelven mondta a vonatszámot? b) A környéken, hasonló terepen játszódik egy magyar írónő híresebb regénye: milyen származású a főszereplő? c) A vonal végpontján emelt felvételi épület tervezője más felvételi épületeket is tervezett: hol állnak ilyenek annak az egykori társaságnak a vonalán, aminek a végponti város adott nevet?
Ezek a mostani feladványok. Várjuk a megfejtéseket. Az összesítésig nem érkezett be a IV. fordulóra vonatkozó megfejtés, emiatt most a pontszámokat nem közöljük. Később is lehet csatlakozni (szerencsére ezt valaki komolyan vette, és nemrég bejelentkezett : ).
Ami a határidőt illeti: volt olyan elképzelésünk, hogy az első öt forduló megoldásait évközben meghirdetjük, de a megfejtések elmaradása miatt erre pillanatnyilag sarlatánság lenne időpontot kitűzni, de a VI-VII. forduló meghirdetésének dátuma közt elképzelhető.
Kérdés esetén az üzenet tárgy mezejébe a mindenkori játékforduló cikkének-bejegyzésének címét kell pontosan bemásolni, ebben a fordulóban ezt: Térképre rajzolt vaspályák – V. fordulóA megfejtéseket, a – kizárt esetekkel, megoldási elvezető – gondolatmenettel és hivatkozásokkal (teljes url-linkekkel) együtt (ez is pontot ér) ide várjuk, a fenti tárggyal. (Egy levélben tehát egy forduló szerepel, javítani az azonos levélre adott válasszal lehet, a korábbi levelet kiegészítve. Fordulónkénti határidő egyelőre nincs.)
Következő forduló: 2016. V. 18. 20.00.
Remélem, mindenki bőszen csemegézik a kutatás közben előtörő infóból, képekből, bontja a tévhiteit, rendszerré integrálja a tudását. Én nagyon élvezem. : ) Sikeres játékot!
Ferriviarius
Frissítés 2017. I. 5. 2.05:
A megfejtéseket, kifejtve, itt találjátok: http://pangea.blog.hu/2017/01/04/a_terkepmu_es_ami_mogotte_van_az_v_vi_fordulo_megfejtesei