A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai felmérés térképeinek részleteit kell felismerni, és az azokhoz kapcsolódó kérdésekre válaszolni, fordulónként, részpontokba szedve. A játékhoz utólag is lehet csatlakozni, a korábbi feladványokat megválaszolni. Bátorítunk minden olvasót a csatlakozásra, és ismét jelezzük: olykor a vasútföldrajzi-történeti ismeretek hátrányt jelentenek.
Emlékeztetnénk, hogy egyrészt a MAPIRE honlapjáról vannak a feladványok, másrészt megfejtésekhez a gondolatmenetet is kérjük: szűkszavúan elég, de hivatkozásokkal, linkekkel (teljes url) együtt, hogy lássuk, milyen úton sikerült eljutni a válaszhoz, és melyek voltak a végül kizárt mellékutak, félrevezető adatok. A böngésző címsorából azt a néhány sort pár művelettel könnyedén be lehet tenni a levélbe, szövegesen kiegészíteni, a feladvány kitalálójának okulására. És a levél tárgya:
Térképre rajzolt vaspályák – VI. forduló
Lássuk a mostani feladványokat!
51. a) A város neveinek mi köze egymáshoz? b) Közlekedés- és technikatörténetileg miben volt a város az első hazánkban? c) Ez utóbbi milyen néven keresztül kapcsolódik a világ első villamosmotorkocsi-üzeműre épült metrójához?
52. Egy szerencsére nem túlzottan elterjedt vasúttörténeti tévhittel számol le a térkép, miszerint egy vonal átadásakor készült el minden. Itt mi nem készült el az átadásra, miért nincs jelölve ezen a térképen?
(Sajnos a vasúttörténeti munkák nagyja is az előzményeket és építést részletesen tárgyalja, aztán esetleg eljut 1918-ig. Azt hihetnénk, hogy számos vonalunkon 12 m-es i sínek vannak, és Trianon óta nem történt semmi. : )
53. A képen látható állomástól dél felé a következő állomás utóbb csatlakozó állomás lett. Ez utóbbiba csatlakozó, a XX. században meg is szűnt vonalszakaszokon a szolgálati helyek nevét adó települések közül melyikben volt német többség az 1910-es népszámlálás szerint, és melyikben nem?
54. a) A képen látható külön szintű átvezetés alatt melyik társaság építette ki a nyomvonalat? b) Mi a hiba a kezdőponti végállomás épületén levő emléktáblán?
55. Egy térképen és annak utóéletén nem csak térben, hanem az időtengelyen is tudni kell tájékozódni, ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni, és a 60. feladványig se felejtsük el!
a) Melyik társaság építette a térképrészletre rajzolt vasutat, és mikor adta át? b) Jóval később, a trianoni diktátum kapcsán a jogi helyzetet rendezni kellett: melyik társaság lett az illetékes vasúttársaság el nem csatolt részének üzemeltetője?
56. a) Honnan telepítettek ide lakosokat a II. évezredben és kb. mikor? b) Hányszor cserélt gazdát a terület a XX. században az államiság szempontjából és kb. mikor?
57. A térképrészlet déli felén jelölt vasút alépítményéről küldje el a) egy korabeli (a térképpel kb. egyidős) és b) egy napjainkban készült fénykép hivatkozását (url-jét)!
58. Mi történt a részleten ábrázolt vasútonalszakaszal?
59. A térképrészleten egy kifejezetten rövid ideig üzemelt vasutat látunk, a térképi ábrázolása is ritka, nyoma pedig alig van. Szerencsére azonban egy fotográfus alaposan dokumentálta a vonalat, és ezen képek közül sok könnyen hozzáférhető, ahogy ezt a Kassa–Oderberg vasútnál is láttuk. a) A fotós melyik településen született? b) A részlet keleti szélén lévő település egy állomás nevét adta. Azt itt készült képen hány teherkocsi van a vonatba sorozva?
60. Mint a fájlnevekből is láthatjuk, egyre több feladványt retusálni kell. Ezúttal elég sok helynévi megírás maradt a részleten, részben mert nem az a lényeg. a) A kérdés a nyomtáv (abból már bőven kiderül, hogy sikerült a helyet kitalálni). b) És mivel ez mm-ben nem kerek, és ez piszkálja a műszaki embert, kérdés még: milyen mértékrendszerben és mekkora mérőszámmal kerekebb?
Segítségül javasoljuk, ha eddig elmaradt volna, hogy érdemes ismét utánanézni a II. katonai felmérés és térképei életciklusának, és eltűnődni rajta. Ez a térképmű talán legszebb részlete vasúttörténeti szempontból. ; )
Mivel eleddig az V. fordulóra egy megfejtés vagy kérdés sem érkezett, honnan tudhatnánk, hogy esetleg valamelyik kérdés megoldhatatlannak bizonyult? Ezért a lemaradások behozására valamiféle változást fogunk eszközölni az irgum-burgumon túl. Ezt, valamint a IV. fordulóra érkezett egyes megfejtések pontszámait, egy héten belül, itt, frissítésként fogjuk közölni.
Kérdés esetén az üzenet tárgy mezejébe a mindenkori játékforduló cikkének-bejegyzésének címét kell pontosan bemásolni (ketten valamiért inkább begépelték:), ebben a fordulóban ezt: Térképre rajzolt vaspályák – VI. forduló
A megfejtéseket is, a – kizárt esetekkel, megoldási elvezető – gondolatmenettel és hivatkozásokkal (teljes url-linkekkel) együtt, ide várjuk, a fenti tárggyal. Következő forduló: 2016. VI. 8. 20.00.
Sikeres játékot!
Frissítés 2016. VI. 1. 19.50–20.23:
Köszönjük a megértést és a türelmet, sajnos alábecsültük az időigényét, a szabadidőt meg felül.
A) Az I–IV. fordulóra eddig beérkezett megfejtésekből és javításokból, összesen 4×10 pontból, fél pontra kerekített részeredmények:
Orient M. B. | I. fordulóból: | 3,5 pont |
A. Uhrin | I–II. fordulóból: | 11,0 pont |
Nádasi M. L. | I. fordulóból: | 7,5 pont |
Benkő Z. | I–IV. fordulóból: | 27,0 pont |
B. Csuka | I–III. fordulóból: | 23,5 pont |
D. Berky | I. fordulóból: | 0,0 pont |
IPG Cargo | I. fordulóból: | 3,0 pont |
Tóth–Nagy D. / Mcload | I. fordulóból: | 0,0 pont |
T. Abelovszky. | I–III. fordulóból: | 14,5 pont |
Rimár M. | I–II. fordulóból: | 8,0 pont |
V. T. | I–IV. fordulóból: | 27,0 pont |
Békássy Cs. | II–III. fordulóból: | 1,5 pont |
K. Szalai | I–IV. fordulóból: | 18,0 pont |
Ismét felhívjuk a figyelmet arra, hogy ha nem tudjuk meg a megfejtésből, hogy hogy sikerült megtalálni, választ kapni, vagy mindez jó, csak a válasz hiányzik: akkor bizony részpontok maradnak el. Külön örülünk, hogy egyes esetekben egy-egy megfejtő a tankörtársára hivatkozik. : )
B) Ami a határidőt illeti: kiindulván abból, hogy egy –idén új, tavaly megmérettetett– jelentkező május 12-i érdeklődéssel, 20-ától 5 nap alatt behozta az első négy fordulós lemaradást (azt hiszem, erre a többiek is elismerően bólogatnak magukban), továbbá mások jelezték, hogy számítsunk rájuk: úgy döntöttünk, hogy nem zárjuk le a korábbi fordulókat, egyelőre mégsem tűzünk ki egzakt határidőket. Viszont szabályként bevezetjük, hogy amíg egy fordulóra nem érkezik három megfejtés, addig azt a fordulót nem pontozzuk. Az élen járó megfejtők megértését kérem, az eredményhirdetésen ezt is próbáljuk majd honorálni.
Az V. fordulóra eddig egy megfejtés érkezett, a beküldőnek gratulálunk. Várjuk a továbbiakat, vagy a kérdéseket (ha több hasonló jön, csak onnan tudjuk meg, hogy gond van a feladattal). Jövő héten jön a VII. forduló!
C) Ami a megoldókulcsokat illeti: mérlegelve azt, hogy akadt új versenyző, néhány érdeklődő; továbbá a megfejtéseket úgy van értelme közzétenni, hogy ott már hozzászólási lehetőség van a megfejtésre való eljutás turpisságainak és élményeinek megosztására, ami meg nyilván a még zajló játékot tenné lehetetlenné, úgy döntöttünk: csak később tesszük közzé az azokat bemutató cikkeket. Az utolsó forduló és az eredményhirdetéssel egybekötött személyes találkozó között kerül erre sor, a legdurvább sztorikra pedig sör. : )
Köszönöm a játékosoknak a belefeccölt időt és kitartást, igyekszem a továbbiakban is hasonló erőforrásokból meg a visszajelzésekből táplálkozva újabbakat közzétenni. Legközelebb pont egy hét múlva.
Ferriviarius
Frissítés 2017. I. 5. 2.14:
A megfejtéseket, kifejtve, itt találjátok: http://pangea.blog.hu/2017/01/04/a_terkepmu_es_ami_mogotte_van_az_v_vi_fordulo_megfejtesei