Pangea

Minden, ami földtudomány

Térképre rajzolt vaspályák – II. forduló

2016. február 24. 20:04 - Ferriviarius

II. katonai felmérés, jelkulcs

A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.

Középiskolai tanárom a fejembe verte, hogy a térkép a földfelszínnek és rá vonatkoztatott dolgoknak felülnézeti, arányosan kicsinyített rajza. És mivel rajz, ezért jeleket alkalmaz. A franciskánus avagy II. katonai felmérés térképei viszonylag ismertek, ezért ezekről mint a mostani és elkövetkező fordulók tárgyáról-játszóteréről nem most, hanem később lesz szó. Viszont a rajtuk szereplő jelekről nem érhető el annyi információ könnyen a világhálón, amennyit megérdemelne a mű, vagy amennyi szükséges lenne az értelmezéséhez. A jelek akkor töltik be megfelelően a szerepüket, ha az egyértelmű ábrázolás és olvashatóság érdekében az azonos dolgokat azonos jelekkel ábrázoljuk. Az így kialakított jelrendszer elemei az egyezményes jelek, összefoglaló gyűjteményük a jelkulcs.

Sokáig csak szöveges leírásokat, példákat leltem a hálón, németül is keresve – de szerencsére ma rábukkantam a Mapire I–II. katonai felmérés térképéhez kiadott jelkulcsra az Eszköztáron, vagy Opciókon belül az Info gombra kattintva; látszik, hogy az Arcanum is érezte, hogy ez kell nekünk (érdekes, hogy Szinkronizált nézetre váltva ez a gomb eltűnik, na meg a helyzetünket, a nagyítás mértékét is elfelejti). Az első felmérés jelkulcsa eredeti, német nyelvű, gyönyörű. A másodiké, amit a játék ezen fordulójában is használunk: mai szerkesztésű. Mondhatni funkcionális, viszont kétnyelvű: magyarul közérhtető, viszont a német megnevezések segíthetik a rövidítések feloldását, megjegyzését (egy K.O.-val jelzett helyen tudtam pl. képeslapról, hogy valószínűleg mészégető, de a Kalkofen végre helyére tett mindent). Csúszott bele némi hiba is, pl. a 120/2 pont nem bevágást, hanem töltésre épített vasutat jelent, de találni apró elírásokat, félrefordításokat: na igen, mindig szakmai és forráskritikával kell élni.

Játékunkban a vasútnak nem kizárólagos, de folyamatos szerepe van, így felhívnám a figyelmet pár dologra. Az előbb említett jelkulcsban foglaltakkal ellentétben, általában két párhuzamos vonal jelöli a vasútvonalat, függetlenül attól, hogy egy- vagy kétvágányú. A színe általában fekete vagy kék – míg a közút jellemzően piros, és ez utóbbi vonalvezetése is jellegzetes (a közúton normális útkanyarulatok vasúton elképzelhetetlen pályaívek lennének). A vasutakat, mivel a térképezés közben épültek, sokszor utólag ábrázolták. Előfordul, hogy a tervezett nyomvonalat tüntették fel. A tervezett vonalra is van külön jel, de még nem találkoztam rendes példával.

Sőt, ha az évekkel korábban az Arcanum által dvd-n kiadott szelvényeket összehasonlítjuk az online változattal, szembetűnik, hogy az online változat egyes szelvényei már ábrázolnak olyan vasutakat, amik a felmérés idején még nem épültek meg, ezért a dvd-n elérhető szelvények nem is ábrázolják azokat. Szerencsére később ezeket frissítve kiadták, de jellemző, hogy a vasútépítéshez sokszor elengedhetetlen bevágásokat és töltéseket nem ábrázolták, csak a vonalvezetést. Elképzelhető, hogy egyes esetekben a terveket vezették rá a szelvényekre, egy esetben szinte bizonyos, hogy egy rajta szereplő vasútvonal szinte bizonyosan nem ért ott és úgy véget, mert fejállomás sosem épült ott, ahol a térkép ábrázolja. Ez így annál érdekesebb, és mondani sem kell: a konkrét példával a játék keretében fognak megismerkedni az olvasók. Forráskritika webkettő módra.

Most legyen ennyi elég elméleti bevezetőül, lássuk tehát a II. forduló feladványait! Emlékeztetnék, hogy egyrészt a II. katonairól vannak a feladványok, másrészt megfejtésekhez a gondolatmenetet is kérjük: szűkszavúan elég, de hivatkozásokkal, linkekkel (teljes url) együtt, hogy lássuk, milyen úton sikerült eljutni a válaszhoz, és melyek voltak a végül kizárt mellékutak, félrevezető adatok. A böngésző címsorából azt a néhány sort pár művelettel könnyedén be lehet tenni a levélbe, szövegesen kiegészíteni, a feladvány kitalálójának okulására. És a levél tárgya:

Térképre rajzolt vaspályák – II. forduló

 

trv_ii_1.jpg

11. a) A képen látható vasútvonalon sebességrekordot állítottak fel. Hová jártak ezek a mozdonyok az 1930-as évek végén? b) 1938-ban ott (a végállomást jelentő város főterén) elhangzott egy híres államfői beszéd: milyen nyelven és miért?
c) Meddig (térben) járt a székesfővárostól az 1940-es években a képen látható vonalon közlekedő gyorsmotorvonat? d) Mennyivel később érkezik ma Budapestről ugyanide az ugyanerre közlekedő, ugyanabban a napszakban induló közvetlen vonat?

 

 

trv_ii_2.jpg

12. A térképrészleten mutatott területen az idők során még egy vasútállomás épült. Miért nevezik a vasutasok Tapsifalvának? b) Egy híres szoborcsoport áll itt: felállításának dátumai?

 

trv_ii_3.jpg

13. A képen látható területen újabb vasútépítést terveznek, emiatt – pár méteren múlik, de – bontani tervezik a térképen ábrázolt vasútállomás egyik épületét. a) Melyik terv útjában áll az egyébként nem gyakori épület? b) Mi az épület mai funkciója?

  

trv_ii_4.jpg

14. A képen látható területen egy különleges vasúti villamos alállomást adtak át. Röviden, miért különleges ez a rendszer: miben tér el a hazai szokványostól, és miben nem? b) Egy híres regény címére is utaló szolgálati helynév szerepel ma itt ezen a részleten. Az első kiadás védőborítóján ki a sötétebb színű inges fiatalember?

 

trv_ii_5.jpg

15. a) Melyik társaság adta át a képen látható állomást és mikor? b) Ebben az évben Magyarország három vármegyét veszített, melyek ezek? c) Mi volt a hivatalos nyelv azon a településen, melyet cserébe megszerzett?

  

trv_ii_6.jpg

16. Az állomás restije előtt egy régi szelvénykő található. a) Honnan indul a szelvényezés, miért? b) Hova tart éppen, miért?

  

trv_ii_7.jpg

17. A 4. és 5. őrház között utóbb vasúti hidat építettek. a) Mikor adták ezt át? b) A nevét adó települést hány évvel a pozsonyi csata után alapították?

  

trv_ii_8.jpg

18. A képen látható állomásról egy vonal vezetett a folyópartra. a) Mi az ezt építő vasúttársaság nevének ma helyes rövidítése? b) Hány ablaka volt az itt álló épületnek a város felől? c) Melyik megye székhelye volt ekkor a legközelebb?

 

trv_ii_9.jpg

19. A képen látható helyen ma nyomvonal-helyesbítés látható a műholdképen. a) Miben tér el ettől a jelenlegi nyomvonal és miért? b) Melyik társaság építette a vonalat? c) Mi volt a végpontja a társaság az 1872-ben másodikként átadott vonalszakaszának? c) Mi volt ennek az állomásnak a különlegesebb szerepe? d) Melyik vasúttársaság kezelte azt az állomást 1940-ben?

  

trv_ii_10.jpg

20. a) A képen látható helyen egy különleges nevű vasútállomás üzemelt, mi volt a neve? b) Hány kilométer volt az út innen Indiáig vasúton, Budapesten át?

 

Ezek lennének a mostani feladványok, a következő kör három hét múlva érkezik. Lássuk végül az eddigi, összesen tíz pontból fél pontra felkerekített részeredményeket!
Tóth–Nagy D. / Mcload: 0 pont
IPG Cargo: 3 pont
D. Berky: 0 pont
B. Csuka: 8 pont
Benkő Z.: 6,5 pont
Nádasi M. L.: 7,5 pont
A. Uhrin: 8 pont
Orient M. B.: 3,5 pont

Az I. forduló tanulságai: figyelmesen olvassuk el a kérdést, és arra válaszoljunk! Olykor a kérdésre nem válaszolt a beküldő, pedig megfejtette a feladványt, és a gondolatmenete is jó volt. Ahol a miért szó kifejezetten szerepel, ott az arra nem adott válasz (ok-okozati összefüggésre rámutatás) miatt komoly részpontok maradnak el. Néha jobb volt egy megérzésalapú tipp, mint kifejtés után elmaradt válasz (nem kötözködésről van szó, konkrétan nem volt befejezve a gondolat). Figyeljünk az igeidőkre is! Célszerű már megfejtés közben kivágni a hivatkozásokat a böngésző címsorából, hiszen az url szintén része a megfejtésnek. (Egyébként papíralapú forrásra is hivatkozhatunk, nagy valószínűséggel a könyvtáramban tudom ellenőrizni.) De alapvetően nem volt gond, gratulálok minden megfejtőnek, és köszönöm az elismeréseket. Külön köszönöm annak a megfejtőnek, aki a részkérdéseket és a válaszokat felváltva, egymás alá szerkesztette.

Páraktól várunk még megfejtést, de az összesítésig nem érkezett be. A pontállást minden feladványforduló végén frissítve közüljük (egy forduló 10 pontot ér), és később is lehet csatlakozni, különösen számítok a tavalyi játékosokra. Bátorítok erre mindenkit, vasúthoz nem értő olvasótól is várunk megfejtést: bizonyos feladványokban pont a vasutasok szenvednek hátrányt, mert pl. nem tudnak kilépni az ismereteik által adott gondolati keretekből. Másrészt a szükséges információk elérhetők a világhálón, ezt ellenőrizni is szoktam.

Kérdés esetén az üzenet tárgy mezejébe a mindenkori játékforduló cikkének-bejegyzésének címét kell pontosan bemásolni (ketten valamiért inkább begépelték:), ebben a fordulóban ezt: Térképre rajzolt vaspályák – II. fordulóA képre kattintva kitöltődik a Tárgy mezőA megfejtéseket, a – kizárt esetekkel, megoldási elvezető – gondolatmenettel és hivatkozásokkal (teljes url-linkekkel) együtt, ide várjuk, a fenti tárggyal.

Sikeres játékot!

 

Frissítés 2016. XII. 22. 7.57:

A megfejtéseket itt lehet megtekinteni:
A térképmű, és ami mögötte van – Az I–II. forduló megfejtései

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr508322042