A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.
Egyúttal új szerzőt: Ferriviariust köszöntjük körünkben, aki az előző játék: a Pillantás az országra eredményhirdetéséhez kötött találkozón vetette fel, hogy cikkek írása mellett játék elkészítésében is szívesen szerepet vállal. És ahogy lenni szokott: ha feszegetsz egy feladatot, nagy eséllyel meg is nyerted, magadnak.
Amikor pár éve az Arcanum és a Staatsarchiv közös munkájának gyümölcsére bukkanva, a Pangea blog által Habsburg Google Earth néven beharangozott II. katonai felmérés térképeit böngészni kezdtem, hamar feltűnt, hogy – azon felül, hogy igen szép térképpel van dolgunk, amit önmagában is jó nézni – a hazai nagy vasútépítések kezdeti szakaszának, és annak kartografálásának igen érdekes szeletével lehet megismerkedni.
Időközben sokat változott a helyzet: a Mapire többször átalakult. A legutóbbi változások:
– megjelentek a katonai felmérések térképen túl további anyagok is,
– a kezelőfelület megváltozott,
– az url szerkezete többször változott, legutóbb a koordinátapár és nagyítás mértéke tűnt el belőle (de szerencsére a régi hivatkozások általában működnek),
– a Google folyamatos, teljesítményigényes „megújulása” és az új OpenLayer következtében a korábbi alapréteg (mint a térkép, mind a műholdkép) pár hete eltűnt, átmenetileg Bing-re, majd OSM-re változott,
– megjelent helyette pár napja a Here térkép műholdképe.
A legfőbb tartalmi előrelépések:
– nagy mennyiségben jelentek meg Budapestről térképek, kataszteri helyszínrajzok, átváltható rétegenként;
– 1 : 2 880 léptékű, vármegyénként összeillesztett kataszteri térképek kerülnek fel (emiatt vegyes a kép, és nincs az anyagok koráról információ);
– megjelent a II. katonai felmérés térképanyagában Havasalföld, amiről kevés helyen van említés, hogy egyáltalán felmérték, sajnos ugyanitt azt írják, hogy Moldva csak terv maradt), az I. felmérésben Belgium.
Mint látjuk, a Fentről-lel szemben az Arcanum szerencsére hamar gondoskodott új műholdképről, így nagyrészt a régi szolgáltatások adottak, továbbá az egyes térképkategóriák tartalmilag bővülnek. Nézzük tehát a most elérhető rendszert!
Áttekintés és kezelés a Kataszteri térképek rovatban. Minden kép forrása: http://mapire.eu/hu/map/cadastral/
Igazából a felület magáért beszél, mégha más is, mint korábban: rétegek ki-be kapcsolása, áttetszőség, funkciók. Távolságot is tudunk mérni, ha akarunk. Az egyes katonai felméréseket a kezdőlapon keresztül, vagy – kettőt egyszerre tekintve – a Szinkronizált nézet üzemmódra váltva láthatjuk. (Régen az url itt ekkor tartalmazta a réteg kódját is, ma már a link mellé oda kell írnunk, melyikre gondoltunk.) Ez utóbbiban viszont a Budapest-térképek rétegei nem érhetők el, az összefüggővé tett kataszteri térkép viszont igen.
Mivel a Kataszteri térképek közt – egy rétegként – egyelőre csak néhány vármegye érhető el, így – könnyítésképpen – az első fordulóban még nem a II. katonain kell a megfejtéseket keresni, ezzel is szűkítve a keresendő területet, sőt: most a Drávától délre és a Nyírségtől északkeletre nem játszunk.
Újítás még, hogy a megfejtésekhez a gondolatmenetet is kérjük: szűkszavúan elég, de hivatkozásokkal, linkekkel együtt, hogy lássuk, milyen úton sikerült eljutni a válaszhoz. A böngésző címsorából azt a néhány sort pár művelettel könnyedén be lehet tenni a levélbe, a feladvány kitalálójának okulására. Lássuk tehát az I. forduló feladványait!
1. a) Melyik társaság építette a képen látható állomást, és mikor adta át? b) Az állomás mai neve két tagból áll: egy helynévből; és egy ezt kiegészítő tagból, melléktagból. Ezzel a melléktaggal még két vasúti szolgálati hely üzemel mai államhatáraink közt: melyik nem vasúttársaságról kapta a nevét? Miért nem?
2. a) Mi volt a képen látható vasútállomás neve annak átadásakor? b) Sorolja fel az innen 1868-ban Bécsbe induló közvetlen vonat által érintett vármegyeszékhelyeket!
3. a) A képrészleten látható helyen ma komoly vasúti komplexum látható. Ennek távirati hívójele: VA. Mire utal ez? b) Az idők során legutóbb a helyszínen létesített vasútüzemnek komoly betonkerítése van. Hol található még hasonló ebben a városban, de üres telken, a hozzá tartozó vasútüzem nélkül? c) Mi ez utóbb említett vasútüzem vonalának az átadáskori, hivatalos, helyesírási hibától mentes neve?
4. a) A részleten látható vasúti megállóhely neve 1914-ben két tagból állt; második tagja áttételesen egy égtájról kapta a nevét: voltaképpen a vasúttársaságról. Miért az a vasúttársaság neve? b) A vasúttársaság névadó törzsvonalán szokatlannak ható forgalmi szabályozás volt érvényben a közelmúltig: mi volt ez? c) Sorolja fel, hol érvényes még ilyen szabályozás hazánkban!
5. a) A részleten két szokatlanabb vasútüzem egy-egy végpontja is látható: melyik társaság adta át ezeket, és hol volt a másik végpontjuk? b) A be nem épített telken milyen intézmény állt később, ebből mi maradt mára a helyén az intézmény tárgyköréhez kapcsolódóan?
6. a) Mi volt a képen látható vasútvonal kezdőpontja? b) Utóbb itt egy másik vasútvonal csatlakozott: melyik törvény engedélyezte az építését?
7. A képen csak egy darabja látható egy vasútvonalnak, amit egy hév-társaság adott át. A társaság nevét adó két település közt félúton egy város található. a) Milyen felekezetűekről kapta a nevét? b) Egy szövetséges ország ezredese 1915-ben térképet adott ki egy sok évtizedes diplomáciai-katonai tervhez: tipográfiailag helyes ékezettel írva milyen néven szerepel ez a város rajta? c) Sorolja fel a város német neveit!
8. A vasútállomások sokszor nem annak a falunak a nevét viselik, ahonnan a legkönnyebben megközelíthetők. A képen egy ilyen névadó falu határában vagyunk: két másik falu is közelebb van ahhoz az állomáshoz, amelyik egyébként a közelmúltban vált elágazó állomásból csatlakozó állomássá. a) Melyik ez az állomás vagy falu? b) Mi az állomás vasúti különlegessége 2-3 évtizede?
9. a) A képen látható részleten egy helyet máig Szaros-nak hívnak a vasutasok. Miért? Mi a szolgálati hely mai neve? b) A képen látható 8. sz. őrháznál időközben vasútállomás épült. Mi lett volna ennek a neve, ha a 2010-es rendrakáskor ennek a nevét is leegyszerűsítik? c) Honnan kezdhették a képen látható őrházak számozását?
10. A részleten látható állomást mikor használhatták a lakosok a járásközpontba való utazásra az 1930-as években? : )
Ha egy-egy feladvány belátható időn belül megoldhatatlannak bizonyul; netán két, erősen jónak tűnő megoldás akad: az alábbi, megszokott drótpostacímen lehet kérdezni. Az üzenet tárgy mezejébe a mindenkori játékforduló cikkének-bejegyzésének címét kell pontosan bemásolni, ebben a fordulóban ezt: Térképre rajzolt vaspályák – I. fordulóA megfejtéseket, a gondolatmenettel és hivatkozásokkal (linkekkel) együtt, szintén ide várjuk, a fenti tárggyal.
A következő forduló várhatóan február 24-én szerdán 20 órakor érkezik, terveink szerint háromhetente lesz feladvány decemberig, és a tavalyihoz hasonlóan díjátvétellel összekötött találkozóval zárjuk az évet.
Izgalmas felfedezést, sikeres játékot!
Frissítés 2016. XII. 22. 7.52:
A megfejtéseket itt lehet megtekinteni:
A térképmű, és ami mögötte van – Az I–II. forduló megfejtései