Napjainkban a Google Earth és a drónok világában mindenki találkozott már a magasból készített légifelvételekkel. Ezeket a termékeket ismerjük, használjuk. Azonban kevésbé köztudott, hogy a hazai légifényképezés igen nagy múlttal rendelkezik, de a nagyközönség számára a képek sokáig hozzáférhetetlenek voltak. Ezen változtat most a Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI) legújabb szolgáltatása, amelynek célja közkinccsé tenni az intézet kezelésében lévő archív analóg légifelvételek digitalizált példányait. A képek a fentrol.hu oldalon érhetők el, ahol regisztrációt követően bárki díjmentesen letöltheti a csökkentett felbontású tömörített állományokat, vagy megvásárolhatja az eredeti teljes felbontású képeket.
Budapest belvárosa, 1988
Egy 4000 méteres magasságból készült analóg filmnegatív.
A szakmai szolgáltatás mellett az oldal célja, hogy bárki számára hozzáférhetővé váljanak hazánk múltjának egyszeri és megismételhetetlen pillanatai. Visszarepülhetünk a múltba és megláthatjuk, állt-e még nagyszüleink háza a mai lakótelep helyén. Hogyan alakult, változott lakókörnyezetünk? Hogyan épült az Erzsébet-híd? Milyen széles volt a vasfüggöny? Hány kanyarulatát vágta át a Hernád? Volt-e még hajógyártás Angyalföldön? Beépültek-e már a szőlőskertek az Avason? Szántottak-e még lóval? Ismert volt-e a közlekedési dugó fogalma? Mi volt a Tisza-tó helyén az elárasztás előtt? A kérdéseket a végtelenségig lehetne sorolni.
Épül az új Erzsébet-híd, 1963
A FÖMI légifilmtárában mintegy 412 000 darab repülőgépről készült analóg filmnegatív található, amiből a jelenlegi online felületen több mint 62 000 képkockához férhetünk hozzá az 1959 és 1991 közötti időszakból. A weblap megvalósításhoz több lépcsőből álló összehangolt munkafolyamatot kellett kidolgozni a képek térbeli elhelyezésének, azaz főpontjainak meghatározásától kezdve a filmek tisztításán át egészen a negatívok digitalizálásáig.
Keresési lehetőségek az oldalon
A keresőmotor használja a Google (pl. „Budapest, Magyarország” vagy megye, irányítószám, cím stb.) és a FÖMI (pl. „Budapest”) adatbázisát is. Településnévre való keresés esetén utóbbit ajánljuk. Továbbá a rendszer ismeri a Gauss-Krüger és az EOV szelvényszámokat, de a tagek, hozzászólások között előforduló találatokat is felkínálja. A keresést követően további szűrésekre is lehetőség van.
Ahhoz, hogy az egyes légifelvételek elhelyezhetők legyenek az online térképi felületen, minden egyes képkockának meg kellett határozni a főpontját. Főpont alatt a képkocka térben definiált középpontját értjük. A meghatározásban segítséget nyújtottak a repülési vázrajzok, ennek hiányában kitartó munkát igényelt az egyes képek lokalizálása.
Balatonszemes, vasúti átjáró, 1981
A kiemelkedően nagy részletgazdagság az alacsony repülési magasságnak (kb. 400 m) köszönhető. Az 1:1 nagyítású kivágaton kivehető a kis kockakövek mintázata is.
A minél nagyobb pormentesség érdekében a digitalizáló helyiség ún. tisztaszobaként lett megtervezve, ahol egy légmozgató rendszer állandó túlnyomást biztosítva „szorítja ki” a port a szobából. Itt került elhelyezésre két nagyteljesítményű fotogrammetriai szkenner. Ne a háztartások számára beszerezhető szkennerekre gondoljunk, hanem több mázsás monstrumokra. Ezek elképesztő precizitással, nagy feldolgozási sebességgel akár 24 órán át képesek üzemelni, kiváló minőséget produkálva. A digitalizáláshoz elengedhetetlen volt a filmek előkészítése, tisztítása. Csak a tökéletesen tiszta, az elmúlt hosszú évtizedek szennyeződéseitől megtisztított film kerülhetett a gépekbe. A beszkennelt képek „nyersek”, tehát utómunkával még több információ előcsalogatható belőlük.
A tiszaszederkényi „zöldmezős beruházás” I. szakasza 1961-ben
Később Leninváros néven tovább bővült, 1991 óta Tiszaújváros.
A Hernád kanyarulatfejlődése Gesztely községtől É-ra
Egy 1962-ben készült archív légifelvétel részlete és a Google Earth felvétele egymás mellé helyezve. A két kép közötti különbség 51 év mederváltozását szemlélteti.
Látható, hogy a folyó jelentősen belemart a mezőgazdasági művelés alatt álló területekbe is.
Az archív légifelvételek online szolgáltatása a fentrol.hu weboldalon keresztül valósult meg. Szeretnénk, ha a látogató otthagyná a kéznyomát az oldalon. Lehetőség van a képekhez hozzászólni, akár a képen való kijelöléshez kapcsoltan is, vagy tagelni az egyes képeket („Mi van a képen?” gomb). Minden vállalkozó szellemű felhasználót egy kis játékra invitálunk. Mivel a főpontok lerakása, a „pöttyözés” az egész légifilmtár anyagára, tehát több százezer képkockára készült el, irreális elvárás lenne a képek helyzetének teljes pontossága. Ezért minden képnek lehet ésszerű határokon belüli lötyögése a valós földrajzi helyzetéhez képest. Azonban a regisztrált felhasználók helyükre rakhatják, forgathatják a képeket. A szerkesztési felületen állítható a kép átlátszósága a Google Térkép műhold rétege felett. Minden jóváhagyott georeferálásért pontok járnak. A játékosok a Toplistában tájékozódhatnak helyezésükről. Így várhatóan egyre több képkocka fogja megtalálni a pontos helyét.
Retro Google Earth
Egy fentrol.hu-ról letöltött képkocka GE-felszínre húzva a keret kimaszkolása után.
A Szentendrei-Dunaágnál a sziget partvonalának megszakadása nem pontatlan illesztés eredménye. Az eltérés a Szentendrei-szigetnek a két felvétel készítési ideje közti gyarapodásából adódik.
Ezt láthatta a repülőgép pilótája…
Dunakanyar, 1964. április 21. 9ó 32p 50mp, magasság 2410 m, irány 269°,
helyzet 47°48'8.19"É 19°0'25.37"K
(Az előző képen látható légifelvétel GE-ben repülési iránynak megfelelően beforgatva.
A domborzat itt is 2 és ½-szeres magassági torzítással lett ábrázolva.)
Az oldal feltöltöttségi állapota nem végleges. A filmtár anyagának jelenleg 15%-a van beszkennelve. A munka előrehaladtával a képek mennyisége folyamatosan gyarapodik, úgyhogy időről időre érdemes lesz visszalátogatni az oldalra.
Kelemen Márton (FÖMI)
Egy kattintás és nem maradsz le az új posztokról: