Pangea

Minden, ami földtudomány

Város egyetlen lakóházban

2015. augusztus 02. 22:43 - lezlidzsi84

Képzeljünk el egy olyan "várost", ahol minden egy 14 emeletes épületben, egy tető alatt működik: a rendőrség, az orvos, az iskola címe ugyanaz, csak az emelet és a lépcsőház különbözik. Kicsit nyomasztó nem? Nem feltétlenül teszi barátságosabbá a helyet, ha tudjuk, hogy ez az épület-város olyan helyen áll, ahol nyáron 22 óráig nem megy le a nap, télen viszont ugyanennyi ideig nem jön fel, és hogy az átlagos éves hómennyiség közel 7 méteres... A 20. század közepi városfejlesztők álma ugyanis nem Marseille-ben vagy Berlinben vált valóra, hanem Alaszka egy festői öblében.

800px-whittieralaskaskyline.jpgAz alaszkai Whittier - középen a Buckner Building, jobb oldalon a Begich Towers - (forrás)

A 19. századi amerikai költőről elnevezett Whittier alapítása egy 1942-es eseménysorozatra vezethető vissza: Jamamoto Iszoroku japán admirális ugyanis elhatározta, hogy egy bátor és szemtelen amerikai légitámadásra válaszul kicsit kiszélesíti a frissen meghódított területeik védőzónáját a Midway-szigetek elfoglalásával. Haditerve nem épp egyszerűségéről vált híressé,  az amcsik figyelmét elterelendő többek között tartalmazta az Alaszkához kapcsolódó Aleut-szigetek két tagjának (Attu és Kiska) megszállását. és a szintén alaszkai Dutch Harbour bombázását. Mivel az amerikaiaknak volt annyi eszük, hogy ne rohanjanak a tundrával borított szigetek védelmére, miközben védtelenül hagyják a paradicsomi Hawaiit (na meg a japán rejtjelkulcsot is ismerték), így a terv a japánok számára katasztrofális Midway-szigeteki csatával ért véget. Ellenben az elterelésnek szánt északi csapás sikerült, így 1942 végétől megindult az amerikai csapatok áramlása a fagyos Alaszkába, lévén ki tudja mit terveznek még a japók errefelé.

Ez azonban korántsem volt olyan egyszerű: Alaszkába például nem vezetett út a "kontinensről", és bár az amerikai hadmérnökök 1942-ben pár hónap alatt utat vágtak a tajgába, az Alaska Highwayen még hónapokig semmi nehezebb nem tudott végigmenni. Az Alaszkában létesítendő bázisok ellátására így egy mód nyílt: a Sewardból Anchorage-on át Fairbanksbe tartó Alaska Railroad kikötőibe hajóval kellett utánpótlást szállítani. Azonban Seward kikötőjének kapacitása hamar szűkössé vált, ezen felül a szűk öbölben fekvő városban a katonai és polgári létesítmények megfelelő szeparálását sem lehetett jól megoldani. 

Emiatt jött a kézenfekvő ötlet: új kikötő kell. A megfelelő megoldásnak Kenai-félsziget "nyakánál" fekvő, a King William Sound nyugati nyúlványát képző, jégmentes, mély vízű, általában ködtakaróba burkolódzó (jól álcázott) Passage Channel tűnt: itt csak néhány kilométeres szárnyvonalat kellett építeni a fővonalhoz, igaz, ez egy 4100 méter hosszú alagutat is magában foglalt, de ez nem tántorította el az amerikai mérnököket. Így jött létre a minden oldalról hegyekkel övezett, csak a vízen vagy az alagúton megközelíthető Camp Sullivan, illetve mellette a sereg polgári alkalmazottjainak Whittier városka.

600px-alaska_railroad_svg.pngAz alaszkai vasútvonal a whittieri leágazással - (forrás

Az Alaszkából indult hadműveletek ugyan nem szerepelnek a második világháború történetének fő lapjain, ugyanakkor megvívásukhoz óriási logisztikai erőfeszítésre volt szükség, a katonákat pedig iszonyatosan próbára tette a kegyetlen időjárás. (A Kiska szigetének visszafoglalására indított partraszállásnak például úgy volt 313 szövetséges áldozata, hogy a japánok ott sem voltak...) 

Mivel a hidegháború beköszöntével Alaszka katonai jelentősége tovább nőtt, a hadsereg korábbi kegyetlen alaszkai tapasztalatai alapján úgy döntött, hogy egyik legfontosabb helyi bázisát teljesen új elvek alapján fejleszti: olyan laktanyákban és lakótömbökben helyezi el a katonákat és a polgári alkalmazottakat, amelyet csak akkor kell elhagyniuk, ha nagyon muszáj. 

Bár Whittier éghajlata a partok előtt haladó meleg vizű Kuro-Shio tengeráramlás miatt korántsem olyan kegyetlen, mint várnánk (a téli hónapok középhőmérséklete -2, -4 Celsius fok körüli), az öböl partvidékén átlagosan évi 5000 mm csapadék hullik, aminek jelentős része hó, ami meglehetősen extrém érték. A brutális mennyiségű hónak köszönhetően a várost övező hegyek erősen eljegesedettek, mind a tenger, mind a Kenai-félsziget belseje felé több nagy gleccser vezeti le a "felesleget".

800px-portageglacierjuly2009_1.JPGWhittier hátországának leghíresebb gleccsere, a Portage gleccser - (forrás

Mindezeket figyelembe véve a hadsereg két nagy épületkomplexumot emelt: a nagyobbik létesítmény a város feletti domboldalon álló Buckner Buliding, mely egy 4000 fős bombabiztos, részben föld alatti laktanya, a kisebbik a ma Begich Tower névre hallgató 14 emeletes épület, mely eredetileg egy 10, hasonló épületből álló komplexum része lett volna. Ez közelebb áll a kikötő fő részéhez, lényegében a "város" közepén. Jobban mondva jelenleg ez az épület jelenti a 200 lakosú Whittier lakóövezetét.

Hogy miért is alakult ez így, ahhoz a 60-as évek elejére kell visszamennünk: ekkorra az amerikai fegyveres erők utánpótlásuk jelentős részét már légi úton oldották meg, így a kisméretű repülőtérrel rendelkező whittieri bázisról 1960-ban kivonultak, a katonai szállítmányok kezelésére visszamaradó kisebb különítmény kivételével, az óriási épületeket pedig polgári hasznosításra adták át. Ezt azonban jelentős mértékben akadályozta az 1964-es nagypénteki földrengés, mely a Richter-skála szerinti 9,3-as magnitudójával  dobogós a regisztrált földrengések között. (Csak az 1960-as chilei, és talán a 2004-es szumátrai volt erősebb). A rengés komolyan megrongálta a Buckner Buildinget, az azt követő cunami pedig 13 emberrel végzett. (Mondjuk Whittier még mindig jobban járt, mint Valdez, ott a hullámok az épp beálló teherhajót rátették a rakpartra és az ott tartózkodókra.)

A hadsereg távoztával csökkenő népességű város ezt követően visszahúzódott a Begich Towerbe, a megrongálódott Buckner Building pedig azóta is üresen áll. Az okokról és az épületről kiváló összeállítást közöl a falanszter blog.

014.jpgA város egyetlen lakóépülete, a Begich Towers - (forrás)

Whittier természetesen nem csak ebből az egy épületből áll: a Passage Channel déli oldalának víz menti részét egy óriási rendezőpályaudvar és a hozzátartózó teherkikötő foglalja el, de van yacht- és halászkikötő, és itt található az alaszkai gleccserekhez turistákat szállító luxus óceánjárók egyik fő alaszkai terminálja is. A szárazföld  belseje felé még több utca nyílik, ahol olyan funkciók és tevékenységek kaptak helyet, amik a Begich Towerbe nem kerülhettek helyigényük (raktárak, kajakkölcsönző) vagy egyéb tulajdonságaik (halpiac) miatt.

003.jpgA város látképe (az személyhajóterminál nélkül)- (forrás)

Mindezektől délre helyezkedik el az emblematikus épület, ami a városka gyakorlatilag összes lakójának lakóhelye. A 196 lakásos toronyház első és tizennegyedik emelete ad helyet a szolgáltatófunkcióknak és a rendőrségnek, a köztes részekben vannak a lakások. A közeli iskolaépülethez alagút vezet a házból, hogy a diákoknak télen se kelljen beöltözniük az iskolába menet. Hogy milyen is itt élni, arról a helyi tanárnő mesél:

 

 

De miből is élnek a helyiek? Főleg a rendezőpályaudvaron és kikötőben dolgoznak, de sokaknak ad megélhetést a turizmus is. Whittier ugyanis az alaszkai idegenforgalom kitüntetett pontja: egyrészt innen érhető el legkönnyebben a Prince William Sound számos festői pontja, így az "alaszkai bázisú" hajótúrák fontos kiindulópontja. Másrészt ez az Észak-Amerika legmagasabb pontját is magába foglaló Denali Nemzeti Parkhoz legközelebbi olyan kikötő, ahová az "álomhajók" is be tudnak állni. A hajók utasait különvonatokon szállítják Whittierből a közeli nemzeti parkokhoz. Ezen felül a nyári idényben naponta közlekedik turistavonat Anchorage-ből is. 

alaskarailroad.jpgAz Alaska Railroad Glacier Discovery elnevezésű vonata Whittier felé tart - (forrás

De mire véljük ezt a nagyarányú vonatforgalmat az egyébként motorizált Egyesült Államok egy eléggé elzárt szegletében? A válasz pont az városka elzártságában rejlik. Whittierbe ugyanis 2000-ig nem vezetett közút, csak vonattal, kisrepülőgéppel és hajóval lehetett megközelíteni. Ekkor sem klasszikus út épült: a vasúti alagutat látták el közúti járművek számára is használható burkolattal. Persze ez korántsem teljesértékű megoldás: az egyirányú alagútban (vonatmentes időszakban) félóránként változtatják a kötelező haladási irányt, éjszaka pedig csak a tehervonatok haladhatnak. Így aki 23:15 után érkezik autójával, legfeljebb annyit tehet, hogy "rátapad" egy megfelelő irányba haladó vonatra. Persze csak ha az őrség nem veszi észre, hogy áttörtük a sorompót.

3723158498_27034e27ba_b.jpgÁtkelésre várakozva - (forrás)

Hogy mit is tanulhatunk a kis alaszkai város példájából? Nagyjából azt, hogy extrém természeti körülmények között, egy extrém történelmi korszak különleges településtípusokat hívhat életre, melyek - előzetes várakozásunktól eltérően - még működőképesek is lehetnek.

 

Felhasznált források:

 

http://falanszter.blog.hu/2014/09/05/bizarr_siterepnek_hasznaljak_a_halalvaros_termeit#more6672171

https://en.wikipedia.org/wiki/Whittier,_Alaska

http://edition.cnn.com/interactive/2015/07/us/whittier-alaska-american-story/index.html?sr=fb08215whittieralaskaamericanstory7aStoryLink

https://www.youtube.com/watch?v=naPguX84Amg

 

 

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr47674038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krumpli Bogart 2015.08.04. 13:37:04

200 lakosra 196 lakás jut? Nem mondható, hogy egymás nyakán nyomorognak.
Gondolom, az anyu megcsalja aput szitu itt nem sokáig marad titokban.
Praktikus és szimpatikus. Nyugdíjas évemet szívesen tölteném hasonló helyen.

lezlidzsi84 2015.08.04. 13:42:57

@Krumpli Bogart: Eredetileg jóval több emberre tervezték az épületet, az 50-es évek végén több mint 800-an éltek itt.

zsírvezér 2015.08.10. 04:11:50

Gondolom itt is elég, hacsak egy Hilti Bunkó veszi a fejébe ,hogy hétvégén, ha belegebed is de, elkoptat egy készlet vidia fúrófejet.

lezlidzsi84 2015.08.17. 21:04:53

@zsírvezér: Őt azért lehet megmártják a helyi arcok az öböl kellemesen hűvös vizében :)

zsírvezér 2015.08.17. 22:16:37

@lezlidzsi84: Ha megtalaljak , panelban eltoltott ido tapasztalata, hogy nehez lokalizalni az ilyen genyot. Valoszinuleg azert is olyan bator a csendhaboritasban. :)