Pangea

Minden, ami földtudomány

A metró kövei

2014. augusztus 06. 13:38 - Tranquillius

Amennyiben hinni lehet a friss híreknek és valóban elkezdődnek a hármas metró felújítási munkálatai hamarosan eltűnhetnek a metróból a legutolsó "A metró kövei" ismertetők. Már a kettes metró felújítása (2004-2007) is komoly pusztítást végzett a földalatti geológiai ismeretterjesztő tablók között, az Örs vezér tér és a Déli pályaudvar között egyetlen darab sem került vissza a felújított állomások falára. Szerény lehetőségeimhez mérten megpróbáltam utánajárni, mi történt velük és van-e mód arra, hogy visszakerülve tovább gyarapíthassák geológiai ismereteinket.

a_pangea_metro_2.jpg

A kommunista Magyarország egyik presztízsberuházásaként megépített második metróvonal (1950-1954 majd hosszabb szünet után 1963-1972) kétféleképpen kapcsolódik a magyar városgeológia tudományához. Egyrészt a meglehetősen mélyen, az óvóhelyként is használható alagutak építése során a nyomvonal oligocén agyagrétegeket vágott keresztül. Ebből a ~34-23 millió éve lerakódott agyagos tengeri üledékből előkerült egy komplett tintahalváz, fésűskagylók, tornyoscsigák, köztük olyan ősmaradványok, melyet sehol máshol nem találtak. A budai oldalon egy őscápa csigolyáit és a lábasfejűek közé sorolt nautilus maradványait találták meg, a leletek a Nemzeti Múzeumba kerültek

Másik, ennél nemzetközibb geológiai szempontja a metróépítésnek az állomások burkolata. A kettes metró 11 megállójában összesen 25 félete kőzetet használtak fel a fal, a padló és a lépcsők burkolásához. A 25 féle kőzet közül sok a korabeli szempontok szerint is drágának számított, például a Kossuth tér burkolatánál Carrarai márványt is felhasználtak. Olaszországon kívül érkezett márvány Siklósról (hivatalosan csak mészkő), Szerbiából, Romániából (Ruszkica), Szibériából (Cseljabinszki kerület, Koljega). Emellett jött gránit Ausztriából, Jugoszláviából (Szerbiából és Boszniából), Norvégiából, Finnországból, mészkő pedig Ürömről, Budalalászról, Tardosról, Nagyharsányból és ezeken kívül még fontos megemlíteni a sok állomás padlóburkolatát adó fekete labradoritot, más néven anortozitot. És most csak a kettes metró burkolatairól beszélünk, miközben a hármas metrónál pl. kubai (!) travertínót (édesvízi mészkövet) is felhasználtak.

Ezt a sok földtani érdekességet a BKV ilyen és ehhez hasonló tablókon ismertette:

a_pangea_metro_3.jpg

Nem tudni, hogy a BKV pontosan mikor helyzte ki a tablókat, de az biztos, hogy mivel azokon a Természettudományi Múzeum logója szerepel, 1991 után kellett történnie. Tehát alig valamivel több mint 10 évig olvasgathattuk a metróra várva ezeket az ismertetőket. Ez idő alatt sok embernek a szívéhez nőtt, jó volt valami értelmes dolgot is olvasni abban a korban, amikor a telefont még telefonálásra használták és a néhány országos napilap két satnya oldala mellett csak hirdetésekkel találkozhattak a metróra várók. Talán még az is előfordulhatott, hogy valaki éppen ezek miatt lett geológus, vagy kezdett el érdeklődni az őslénytan iránt. Ha az olvasóknak volt valamilyen hasonló személyes emlékük szívesen vennénk, ha megosztanák velünk!

Aztán a tablóknak lassan nyoma veszett...

a_pangea_metro_4.jpg

Az internet szomorúan kevés emléket őrzött meg "a metró kövei"-ről, néhány soros utalások mellett jópár 404 Not found találat jelzi a közönyt, amely eltűnésüket kísérte. Úgy tűnik ezek a megsárgult lapok nem illettek be a felújítás utáni új metró dizájnba és hamar kikoptak közös városgeológiai tudatunkból. Aztán egy szép napon eszembe jutott: mi lenne ha ezek a tablók megújult formában, több információval, idegen nyelven újra megjelenhetnének a megállókban?

Így vette kezdetét egy nyomozás a metró kövei után. Önök hol kezdték volna?

a_pangea_metro_5.jpg

Mivel a Természettudományi Múzeum készítette a tablókat, egyértelmű, hogy ott. Azért is ott, mert a rendelkezésre álló kevés információ egyike az volt, hogy a felújítás során egyes burkolólapok a múzeumba kerültek adományként. Talán meg is lehet őket tekinteni...?

Megtekinteni ugyan nem lehetett őket egy szimpla belépővel, mivel egy látogatóktól elzárt helyiségben állnak példás sorban felcímkézve. Ide már csak múzeumi kutatók kíséretében lehet belépni. Mindegyikükön ott található a származási hely (metrómegálló), a kőzet neve és a hely, ahol bányászták őket. A beszélgetés során az is kiderült, még mindig a múzeumban dolgozik az is, aki annak idején elkészítette a tablókat. Ígéretet is kapok rá, hogy a hármas metró állomásain található burkolókövekete tartalmazó file-on kívül ezeket is megkaphatom (meg is kaptam, lásd lejjebb). A Természettudományi Múzeum munkatársai szerencsére abszolút pozitív módon álltak hozzá az ismertetők újbóli kihelyezéséhez.

a_pangea_metro_1.jpg

Mivel már csupán a BKV/BKK páros hasonló hozzáállására lenne szükség, felvettem velük is a kapcsolatot. Visszajelzést szerencsére már kaptam, jelenleg itt tart az ügy.

Mindössze három fennmaradt metró kövei tablóra bukkantam, mikor a metróállomások burkolatát és az azokban megbúvó ősmaradványokat fényképeztem. Egy van a Kálvin téren, a Kőbánya felé tartó peron falán, kettő pedig a Ferenciek terén. Mivel voltak olyanok, akik nálam is nagyobb érdeklődést mutattak az ismertetők iránt vannak üres keretek is (lásd első kép), kettő a Nyugatinál, egy pedig a Kálvin téren Újpest felé. Gondolom kellett emlékbe...

A BKK-tól kapott információ alapján a hármas metró felújítása reálisan 2016-ban kezdődhet meg és 4-5 évig tart majd. Érdemes lenne a kettes metró felújítása során eltüntetett kőzeteket és tablókat valamilyen módon ezúttal megmenteni. Csak reménykedni tudok benne, hogy a felújítás során ezeket a sokadrangú geológiai szempontokat is figyelembe veszik majd.

Megkaptam a Természettudományi múzeum munkatársánál fellelhető összes "a metró kövei" tablót, arra azonban nem kaptam választ, hogy ez a 11 volt az összes, esetleg léteznek még más, lappangó ismertetők is. Ezúton közlöm a meglévő anyagot, ha esetleg valakinek van tudomása újabb tablókról, a bejegyzés végén kommentben jöhetnek az információk!

(Silverlight telepítés szükséges a megtekintéshez, amennyiben ezt érhető módon valaki nem erőltetné, itt is meg lehet őket tekinteni.)

 

Batthyány tér

Kossuth tér

Deák tér

Astoria

Keleti Pu.

Stadionok

Nyugati

Deák tér

Ferenciek tere

Kálvin tér

 

Végezetül maradt egy nagyon fontos kérdés. Az egy dolog, hogy lelkes geológusok, geográfusok és helytörténészek, kötöttpálya-rajongók a visszahelyezés mellett érvelnek, ha a kívülállók egy bolond gondolatnak tartják az egészet. Éppen ezért itt egy demokratikus applikáció, melynek révén bárki állást tud foglalni a kérdésben:

survey software
16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr416578909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fegyi 2014.08.06. 22:10:48

Az egy dolog hogy eltűntek anno ezek a táblák, de maguk a burkolatok is! Rengeteg burkolatot cseréltek le olcsóbb műanyagra/fémre. Kíváncsi vagyok mi lett azzal a temérdek értékes anyaggal. Ami megmaradt, az is részben gányolva lett. Képtelenek voltak/drága volt szakszerűen felpolírozni, ehelyett lelakkozták! Ráadásul azt is rosszul, teljesen meg van folyva a lakkréteg, szerintem csúnya. Egyébként magával a felújítással nincs gondom, sőt, még így is sokkal jobb mintha füstölne és vízkő potyogna a nyakamba, de igazán lehetett volna igényesebb ez a része a felújításnak. Remélem hármasnál erre kicsit jobban odafigyelnek. Nem tudja valaki mi lett azzal a rengeteg elbontott márvánnyal?

Ahoj- 2014.08.06. 22:45:54

A 2-es vonalon nagy pazarlás volt ezek az 50-100-200 évet is kibíró köveket leverni és gagyi fémburkolatokkal díszíteni az állomásokat. Nem hiszem el, hogy ne lehetett volna letisztítani, csillogóra csiszolni és modernné változtatni az állomást a falburkolatok elbontása nélkül. Nekem nem tetszenek a fémlemezek, egyen kinézete.

Viszont jelen formában kár visszarakni a metró köveit a 2-es vonalra, mert a falat már csak fémlemezek borítják a legtöbb helyen

Ahoj- 2014.08.06. 22:46:59

@Fegyi: Budapestnek van egy nagy telephelye, / kőtára / ahova a bontott kockaköveket is tárolják. Nem lehet hogy ott vannak lerakva? Blogger utánanézhetne. :)

xclusiv 2014.08.06. 23:09:03

Őszintén remélem, hogy a 3-as metró felújítása a kocsikról, a sínekről és hasonlókról fog szólni, és nem az állomásokról.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.08.06. 23:42:38

@Ahoj-: Így viszont a haveri cégnek megvolt a melója...ÉS EZ A LÉNYEG!

Pal Horváth 2014.08.06. 23:44:31

Jó ötlet, mert szívesen olvasgattam az ismertetőket, persze sok állomás van ahová csak ritkán jut el az ember... Jó lenne ismét látni nem nosztalgiából, csak azért mert értelmes és okos dolog volt.

Girhes Joe 2014.08.07. 00:28:19

@Ahoj-:

Pazarlásnak pazarlás volt, ez igaz. De részben muszáj volt, mert anno a metró építésénél elkövettek egy kapitális építészeti hibát: az eredetileg kör keresztmetszetű beltereket pont ezekkel a (szép, de sokszor elég sötét árnyalatú) kőlemezekkel szűkítették le szögletesre, amitől azok nyomasztóan alacsonyak, keskenyek, és elég sötétek is lettek. Hiába vacak és jellegtelen a fehér fémlemez, de most a 2-es metróban dupla annyi levegő és fény van, mint régen, ami azért bőven nem elhanyagolható szempont.

Ettől függetlenül én is visszatenném a geológiai infókat ott, ahol maradt még mire.

A megvalósult amerikai ólom.. 2014.08.07. 01:55:20

@Girhes Joe: Most őszintén. Arra a pár percre, amit egy megállókban töltök, nem tök mindegy??
Én egyébként sosem éreztem szűkösnek a korábbi teret..

schmiccki! 2014.08.07. 06:47:59

'Hülyeség, felesleges, van ennél fontosabb probléma!'

ez nem probléma kérdése. az ember cselekedhet szükség nélkül is, akkor is, ha valamit érdemesnek tart. a jobbítás pedig biztos nem felesleges.

András Attila Gerendás 2014.08.07. 16:29:43

A Deák Téri Nautilus most is kint van. A Kőbánya felé tartó oldalon lehet megtalálni elől a falon. Szoktam nézegetni hazafele menet.

Tranquillius 2014.08.07. 23:21:43

@András Attila Gerendás: Ez nagyon jó hír, holnap megnézem! Ha minden igaz a szemközti peron falán ott kell lennie a párjának (vagy a hűlt helyének)!

suncaffe 2014.08.08. 07:48:22

Ezekről a kövekről én még csak nem is hallottam. Azt olvastam, kb. 10 évig voltak láthatók. Én ebben az időszakban már éppen nem jártam a fővárosba. Ha igen, akkor kocsival, ezért a föld alatti dolgokat nem láthattam. Ma újra tömegközlekedést használok, szívesen olvasnám ezeket az információkat míg várakozom. Nagyon jó ötlet volt, ehhez hasonló információkat lehetne még alkalmazni. Olyan ez így, mint egy több pontra kihelyezett múzeum.

2014.08.09. 15:48:41

En a 3-as vonalnal laktam meg ott jartam tobbet, ezeket kesobb fedeztem fel :D De birtam ezeket, bar igaz, hogy a mai "ajfonos" korra lehetnenek kicsit vizualisabbak, szemleletesebbek is, de mig az ember a metrora var, mindent elolvas, akkor mar legyen valami ertelmes is koztuk, pl ez. :D Amugy tenyleg gaz, hogy maguk a burkolatok is eltuntek egy csomo helyen.

Meg amugy nem ide tartozik, de azt is sajnalom, hogy a muveszetnek se volt hely a felujitas utan, marmint a 2-es vonalon, leheteett volna vmi kreativ mozaik, vagy valami modern fresko, vagy akarmi, ehelyett csak olyan gagyi fenykepes kollazsra futotta az oriasplakatok kozott. Meh.

darvaskristof 2014.08.10. 20:53:14

A 90-es végén kerülhettek ki a "Metró kövei" sorozat tagjai, de több kellett, hogy legyen, a Moszkva téren biztosan emlékszem rá, hogy volt.

Vili Doli 2014.11.27. 22:00:52

Végül is hova lett a szép régi márványburkolat?

Miért lett helyette ez az ócska levesfazék-bádoglemez?

Ki lopta el a kőlapokat, ki a felelős?

Zolcsi67 2016.01.18. 10:12:06

iho.hu/hir/a-2-es-metro-kepei-kovei-150404

A 2-es metró témáját körüljártam, ha érdekel valakit :-)