Pangea

Minden, ami földtudomány

A legforróbb év Svájcban

2019. január 20. 15:03 - Tranquillius

Németországban és Svájcban 2019. január 18-án egy svéd diáklány példáját követve iskolások tiltakoztak a klímaváltozás ellen. Mivel a Pangea blog nem országos hírportál, ezért mi pontosabban fogalmaznánk; a klímaváltozás kérdéskörében a kormányuk által tanúsított inaktív magatartás ellen tiltakoztak. Figyelemfelhívó akciójuk hasznosságát többen meg fogják kérdőjelezni, mindenesetre a közeljövőben elképzelhető, hogy már nem kell kabátot vinniük a tüntetésre.  

schweiz_20180118.PNGDiákok tüntetnek Solothurn városában a "klímaváltozás" ellen 2019. január 18-án. (forrás)

Eredetileg ez az írás nem ezzel a felütéssel kezdődött volna, hanem az alábbi képhez (1. ábra) fűzött rövid magyarázattal, amelyet a Svájci Szövetségi Meteorológiai és Klimatológiai Hivatal (MeteoSchweiz) készített. A véletlen egybeesés kapóra jött, hiszen ez a két dolog összefügg egymással, ha nem is állnak ok-okozati összefüggésben.

Az éghajlatváltozás hatásait több időjárási tényezőn keresztül vizsgálhatjuk, ezek közül a hőmérséklet a legegyértelműbb. Az alábbi, 1. ábra azt mutatja, hogy milyen eltérés volt a svájci középhőmérsékleti adatokban az 1961-1990-es évek átlagához képest. Minél kékebb az "vaddisznó" formájú ország annál hidegebb, minél vörösebb, annál melegebb volt az adott év. 

Svájcban 29 MeteoSchweiz meteorológiai állomás szolgáltat hőmérséklet (átlag, maximum és minimum), csapadék, valamint napfénytartam adatokat. Ezen kívül további 46 csapadékmérő állomást üzemeltetnek. A szolgáltatott adatsorok az 1864-es évig nyúlnak vissza. 

Első ránézésre nem túl informatív az ábra, sőt az adatsor tördelése miatt nehezen olvashatóvá, de ha közelebbről vizsgáljuk meg, felfedezhetünk apró részleteket és érdekességeket. Még egy fél Magyarországnyi területű Svájcban sem egységesen jelentkeznek a hőmérsékleti anomáliák. Előfordulhat pl., hogy az Alpok területén kisebb mértékű lehűlést észleltek, mint az ország északi területein (1864), vagy amikor éppen az Alpokban mértek magasabb hőmérsékletet, mint például 1921-ben. Az adatsor tördelésére (fentről lefelé, balról jobbra) is van elfogadható magyarázat: a sorozat ezzel a módszerrel évtizedekre bontva vizsgálható. 

switzerland.jpg1. ábra Középhőmérsékleti anomáliák regionális eltérései Svájcban az 1961-1990 évek átlagához viszonyítva (forrás: MeteoSchweiz)

Az 1. ábrán látható 155 darab apró Svájc közül leginkább a kékes árnyalatú szín dominál, ráadásul az ábra háromnegyedét elfoglalják. Mindössze az 1940-es években töri meg néhány melegebb év a kék dominanciát. Aztán következik 1986 és onnantól kezdve az összes év középhőmérséklete melegebb, mint az 1961-1990-es évek átlaga.  Különösen vörös lett Svájc 2011, 2015 és 2018-ban. Az ábráról nem lehet megállapítani, ezért külön ki kell emelni, hogy ezek közül (és az elmúlt 155 év között) is a 2018-as év volt a legmelegebb. "Ezüstérmes a 2015-ös, bronzérmes a 2011-es év, legalábbis e számítási módszer alapján. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az elmúlt nyolc évben háromszor dőlt meg a középhőmérsékleti rekord.

A töréspontok miatt nehéz egyben áttekinteni a 155 pici Svájcról készült ábrát, a trendek szerelmeseinek a svájci meteorológusok készítettek egy oszlopdiagramot is, feltüntetve a 20 éves súlyozott átlagot (2. ábra). A félreértések elkerülése végett az ábrát úgy kell olvasni, hogy pl. 2018-ban a svájci éves középhőmérséklet 2,3 Celsius fokkal volt melegebb az 1961-1990 között eltelt 30 év átlagánál. Az 1879-ban pedig 1,7 fokkal volt hidegebb. 

switzerland1864.jpg2. ábra Svájci középhőmérsékleti anomáliák az 1961-1990 évek átlagához viszonyítva diagramon (forrás: MeteoSchweiz)

1864-2018 között Svájcban 2 Celsius fokkal emelkedett a talajszinten mért középhőmérséklet, ami a globális növekedés kétszerese (0,9 °C). Ez a két fok növekedés is javarészt az utolsó három évtizednek köszönhető. Ez a két fokos növekedés azzal járt, hogy jelentősen nőtt a hőségnapok száma (Hazánkkal ellentétben Svájcban nem 30 fok, vagy afelett számít egy nap hőségnapnak, hanem "csak" 25 fok felett), csökkent a fagyos napok száma, amikor a napi minimumhőmérséklet < 0°C

Az éves középhőmérséklet változásai Svájcban egységesen jelentkeznek, az Alpoktól délre valamivel kisebb a növekedés, de a különbség nem számottevő. Ha azonban évszakos lebontásban nézzük az adatokat a regionális különbségek jobban előtűnnek (3. ábra). Különösen a tél és a nyár esetében igaz ez az állítás. 

swissseasons.png

3. ábra A középhőmérséklet változása évszakonként Svájcban, 1864-2018 között (mérték: °C/ évtized) - forrás: MeteoSchweiz

A téli hónapok hőmérsékletnövekedése elsősorban az ún. Mittelland (Svájci-fennsík) területén jelentkezik, az Alpok és a Jura-hegység között, miközben az Alpokban alig növekedett a téli időszak középhőmérséklete, azaz itt enyhültek legjobban a telek. A tavaszi és őszi hónapok egyenletesen melegedtek országszerte, a különbség csupán annyi, hogy az őszi hónapok középhőmérséklete nagyobb mértékben emelkedett. A nyári hónapok melegedése megközelítőleg a téli hónapokéval egyezik — inverzben. Azaz ahol télen melegebb lett, ott nyáron kevésbé emelkedett a középhőmérséklet és fordítva. Ez a növekedés az Alpokat jobban érintette, míg a svájci népesség jelentős részének otthont adó Mittellandot kevésbé. A nyári hónapok középhőmérséklete a vizsgált időintervallumban 1,6 Celsius fokkal nőtt. Amennyiben a növekedés legnagyobb részét adó utóbbi közel három évtizedet hasonlítjuk össze az azt megelőző időszakkal, a változás még szembeötlőbb (4. ábra).

swisssummers.png4. ábra A nyári hónapok (április-szeptember) átlaghőmérsékletei Svájcban 1864-1990 és 1991-2018 között. Az ábra a Mittelland nagyvárosaiban (Genf, Basel, Bern Zürich) elhelyezett mérőállomásainak adataiból készült, így eltérhet a többi ábra értékeitől (Christoph Schär / ETH Zürich)

1864-1990 között a nyári középhőmérséklet haranggörbéje 14,2 °C körül érte el a maximumát. Ha az elmúlt három évtized értékeit (pirossal) vizsgáljuk ugyanez az érték már a 16 °C-ot közelíti. Még az 1990-2018-as periódus leghidegebb nyarának (1996) középhőmérséklete is meghaladta az előző periódus átlagát. Ami a múltban meleg svájci nyárnak számított, az napjainkban már átlagosnak számít. 

A középhőmérséklet növekedését egy további ábrán is megfigyelhetjük. Ilyen jellegű ábrát korábban már bemutattunk a blogon, ahol megközelítőleg ugyanezek a trendek bukkantak fel. 

5. Ábra Havi középhőmérsékletek változása 1864-2018 között Basel-Binningen állomás adatai alapján (forrás) 

Az ábra készítője az éves adatsorokat eltérő színskálával ábrázolta, minél "világosabb" egy év annál közelebb van az adatsor a jelenhez. Jellemzően a világosabb évek az y tengelyen magasabb értékeket vesznek fel, azaz a havi középhőmérsékleti adatok is sorra dőlnek meg, nem csak az éves adatok. A statikus ábra kevésbé tudja visszaadni a növekedést, hiszen a "fiatalabb" évek felülrajzolják a régieket, ezért érdemes a folyamatot mozgásban is látni pl. ezen a linken. A jelenlegi trendek alapján arra számíthatnak a svájciak, hogy:

  • A "legforróbb évek" csak rövid ideig élvezhetik a megtisztelő címüket, néhány éven belül átveszi egy másik év a helyüket a rangsorban.
  • A hőségnapok száma tovább növekszik
  • A fagyos napok száma csökken

A MeteoSchweiz adataiből szerkesztett terndjek alapján további klíma-tüntetések várhatóak. Amennyiben azt gondoljuk, hogy a svájci középhőmérséklet rekordok semmilyen hatással nincsenek Magyarországra, gondoljunk csak a Duna folyóra, amely vizeinek jelentős részét az Alpokból szerzik. Az egyre korábban kiürülő hegyvidéki édesvíztartalékok a tavalyihoz hasonló extrém kisvizeket és "ínséges napokat" okozhatnak a Dunán, amely a hajózás és energiatermelés révén hatással lehet a mindennapi életünkre és pénztárcánkra is.

Utószó: Kitekintés Magyarországra

2018oomsz.PNG6. ábra: Az éves középhőmérsékletek idősora a harmincéves normál értékekkel;
  a legmelegebb 10 évet kiemelés jelöli (forrás: met.hu)

  • A 2018-as év nem csak Svájcban, de Magyarországon is a legforróbb év volt 1901 óta.
  • A 12 °C-os évi középhőmérséklet 2018-ban több mint 2 °C-kal haladja meg az 1901-1990 évek átlagát.
  • 1901 óta megfigyelt 10 legforróbb év közül nyolc 2000 utánra esik.
  • 1994-ben, 2000-ben, 2007-ben, 2014-ben és 2018-ban is ugyanazt olvashattuk a hírekben, hogy ez az év volt a valaha megfigyelt legforróbb. 

További részletek a met.hu-n!

 

Ajánlott és felhasznált irodalom:

  • https://www.usys.ethz.ch/en/news-events/news/archive/2018/10/schweizer-klimaerwaermung-grafisch-dargestellt.html
  • https://www.meteoswiss.admin.ch/content/dam/meteoswiss/de/Ungebundene-Seiten/Publikationen/doc/Klimazukunft_Schweiz.pdf
  • https://www.meteoswiss.admin.ch/content/dam/meteoswiss/de/service-und-publikationen/Publikationen/doc/2018_ANN_d.pdf
  • https://www.meteoschweiz.admin.ch/home/klima/klimawandel-schweiz/temperatur-und-niederschlagsentwicklung.html
  • https://www.migrosmagazin.ch/klimawandel-wohlergehen-der-menschheit-auf-dem-spiel
  • https://www.grenchnertagblatt.ch/schweiz/schueler-gehen-statt-zur-schule-fuer-das-klima-auf-die-strasse-133976869
  • https://www.met.hu/omsz/OMSZ_hirek/index.php?id=2384&hir=2018_a_legmelegebb_ev_1901_ota_Magyarorszagon_%E2%80%93_elozetes_eghajlati_ertekelo
75 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr9114570872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2019.01.20. 23:14:17

Egy tömör de alapos összefoglaló a globális problémákról, a felmelegedésről:

egyvilag.hu/temakep/078.shtml

Untermensch4 2019.01.21. 00:05:00

Mivel svájciakról van szó, érdekes lesz amikor előkerül a klímaváltozás-szkeptikus kérdés az adatok pontosságáról :D

"A félreértések elkerülése végett " -magyarázat az ábrákhoz pedig nagyon jó ötlet. Akik rutinszerűen olvasnak ilyen mindenféle ábrákat azoknak lehet hogy szájbarágósnak tűnik de akiknél nem ez a helyzet (pl én) ott tényleg olyan félreértéseket segít elkerülni 1-1 ilyen mondat ami utána leírva sokkal több sorban sem férne el (a félreértés tisztázása pedig leírva oldalakban mérhető hosszúságú időpazarló párbeszéd lenne).

bontottcsirke 2019.01.21. 07:20:46

@MAXVAL bircaman közíró: Kisfiam a föld lapos ott legelnek a birkák. Na menjél szépen vissza gazdidhoz és legelésszél tovább a felcsúti focipályán.

gabroca 2019.01.21. 07:46:32

épp aktuális cikk ebben a hidegben

Tranquillius 2019.01.21. 08:18:45

@MAXVAL bircaman közíró: Ha az is ilyen ütemben növekedne, akkor valószínű, hogy igen.

chrisred 2019.01.21. 08:21:11

@MAXVAL bircaman közíró: Mennyit nőtt az utóbbi 155 évben?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.21. 08:55:02

@Tranquillius:

Szerinted ha a gravitáció ereje cikliklusan változna az emberi történelem során, azt minek tekintené az emberiség? Lenne akkor ellene izgalom?

Tranquillius 2019.01.21. 09:29:42

@MAXVAL bircaman közíró: Ha a gravitáció ereje emberi hatásra (is) ingadozna, "akkor lenne ellene izgalom".

citrix 2019.01.21. 09:43:13

@MAXVAL bircaman közíró: Mi újság Bulgáriában, a balkáni oroszbarát térséget nyilván elkerüli a klímaváltozás. Sőt, állítólag az oroszok már az antigravitációt fejlesztik...

Tranquillius 2019.01.21. 09:44:15

@MAXVAL bircaman közíró: Mármint mi az áltudomány ebben az esetben?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.21. 09:53:48

@citrix:

BG-t jobban érinti a klímaváltozás, mint Mo-ot.

Míg Mo. szinte csak a pozitívumait kapja ennen, addig BG a negatívabb oldalát: az ország vízben szegény, egyes részek lassan félsivataggá válnak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.21. 09:56:57

@Tranquillius:

Az, hogy bár az adatok folyamatos és ciklikus klímaváltozást igazolnak az iparodosás előtti korokból, mégis ma az emberokozta klímaváltozásról beszélnek.

Az i. e. V-III. században vagy az i. sz. X-XIII. században lezajlott melegedés mi a fenétől volt? Az ógörög tábortűzektől és a középkori vasolvasztástól?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.21. 09:59:13

@citrix:

Oroszországot pozitívan érinti a melegedés. Hatalmas északi területek nyílnak meg a mezőgazdaság számára. S a déli részeken meg annyi a víz, hogy nem fenyeget a kiszáradás.

Még 50 év és az emberiség megismeri a murmanszki bort...

Tranquillius 2019.01.21. 10:18:35

@MAXVAL bircaman közíró: Az éghajlatváltozással kapcsolatban nem a hőmérséklet növekedése, vagy a tengerszint emelkedése a gond, hanem az, hogy az élővilág nem tud vele lépést tartani. Az eocénban az élőlényeknek ha melege lett megvolt a lehetőség, hogy odébb vándoroljon, ahol kedvezőbb az éghajlat. Amióta az ember így átalakította és fragmentálta a Föld ökoszisztémáját erre nincs lehetőség, a végeredmény egy földtörténeti léptékű kihalási esemény lesz, ahol a szórásba valószínűleg az emberiség is bele fog esni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.01.21. 10:24:27

@Tranquillius:

Szerintem ne becsüljük le a természetet. Tudott eddig is alkalmazkodni.

Tranquillius 2019.01.21. 10:43:38

@MAXVAL bircaman közíró: Van amelyik része jobban másik része kevésbé alkalmazkodik. A szárazföldi megafaunának már búcsút inthetünk pl., de azt elismerem, hogy a patkányok remekül alkalmazkodnak.

Wacunao 2019.01.21. 11:05:43

@Tranquillius:
"Az éghajlatváltozással kapcsolatban nem a hőmérséklet növekedése, vagy a tengerszint emelkedése a gond, hanem az, hogy az élővilág nem tud vele lépést tartani."

Valamint még az is, hogy a változás nagyságrenddel nagyobb, és gyorsabban következett (következik) be, mint korábban. Ez a mérték pedig szerintem már nem fér bele semmilyen eddigi ciklikusságba.
Lásd pl. ezt a szemléletes ábrát: www.xkcd.com/1732/

Untermensch4 2019.01.21. 11:17:29

@MAXVAL bircaman közíró: Fogd fel úgy hogy a ciklusra való megfelelő reagálásért tüntetnek * (ha változna a gravitáció akkor az arra való felkészülésért tüntetnének). Bár ha tényleg olyan vallási fanatikus vagy amilyennek néha mutatod magad akkor (ironikus módon a vakhitű sötétződekhez hasonlóan) te is örülsz titkon a várható tömeges emberhalálnak.

* csak az első négy sort kellett volna elolvasni és értelmezni

studkell 2019.01.21. 12:38:02

"2018-ban több mint 2 °C-al haladja meg" - posztoló

Celsius fok. Celsius fokKAL. °C-kal. Nincs és soha nem is volt -al, -el rag a magyarban, csak teljesen hasonuló -val, -vel rag. Hogy terjed ez a hülyeség...

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.01.21. 13:59:53

Birkával nem törődni!
Ebben a témában legfeljebb provokálni fog,mert nem ért hozzá.
Pláne amióta Trumph kimondta,hogy nincsen globális felmelegedés.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.01.21. 14:04:28

@studkell: Haver!Én is csak 4.-gyes voltam hejesírásból!Ne vesd a szemére,ezt én is lehet elszúrtam volna!

pitcairn2 2019.01.21. 15:33:52

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:

tudtommal a vita csak a "man made" jelleg körül folyik, elvégre totál egyértelmű, hogy amióta világ a világ folyamatosan változik az éghajlat...

a sztori kapcsán meg csak annyi biztos, hogy a világállamhívő globalistáknak (és a többi zőődre mázolt kollektivistának...) úgy hiányzik a "man made" jelleg mint szomjúhozónak a sivatagban egy pohár víz...

kb. ezért lett ez ilyen fontos az egyébként 4 éves választási ciklusban utazó politikusoknak:)

pitcairn2 2019.01.21. 15:36:34

@Tranquillius:

aj ne, az ember miért ne segíthetne be ebbe a "vándorlásba"?

pitcairn2 2019.01.21. 15:37:58

@Tranquillius:

én speciel boldogan intek nekik búcsút, a fene se akar az erőben oroszlánnal, medvével és kardfogú tigrissel találkozni...

lenörd hofstadter 2019.01.21. 15:53:59

Bájos.

Érdekelne az első képen látható bolygómentők telefoncsere periódusideje.
Laptopcsere periódusideje.
Az egy főre eső elemes, akkumulátoros készülékek száma.
A ruházat csere periódusideje. (Leszámítva a kinövést).
Etc...

Saját maguk alatt vágják a fát, de ezt ők (még) nem látják be, aki meg felhasználja őket a saját hatalma érdekében az szarik rá.

Lesz még Magyar Köztársaság 2019.01.21. 17:25:50

Pontosítás: 2018 országos középhőmérsékleti értéke csak majdnem 12 °C, egészen pontosan 11,99 °C. Még ha ezt nyugodtan fölfelé is kerekíthetjük - én is úgy teszek - hivatalosan akkor is elmarad a 12 fokos mérföldkőtől. Melegedés ide vagy oda: úgy látszik, idehaza továbbra is várni kell még a >12 °C T közepű évre. Bár az OMSZ tanulmánya még csak előzetes feldolgozáson alapszik: lehet, hogy az utólagos számítások során sikerül még előkaparni valahogyan egy századot, és akkor meg van a 12 °C.

Az országos anomáliát pedig hivatalosan az érvényes harminc éves átlaghoz képest szokás számolni: 2018 országos T közepe 1,66 fokkal haladta meg a mostanság használt 1981-2010-es sokéves átlagot. A T közép-ből és az anomália értékből visszaszámolható, hogy az országos átlagos középhőmérséklet most 10,3 fok. 15-20 évvel ezelőtt még majd kerek 10 °C volt, azóta - különösen a 2000-es éveknek köszönhetően - ez pár tized fokot emelkedett. Az emelkedés pedig nem fog leállni. A mostani évtized évei eddig egy kivétellel rendre 11 °C-t elérő, illetve azt meghaladó középhőmérsékleti értékekkel rendelkeznek, ami a sorban következő, 1991-2020-as harmincéves átlagot már nagyon meg fogja dobni.

Tranquillius 2019.01.22. 08:26:29

@Republic Forever!: Ez remek kiegészítés a magyar részhez, köszönöm!

Untermensch4 2019.01.22. 17:46:19

@studkell: A nyelvtannácizmus az ami hülyeség...

Tranquillius 2019.01.23. 09:35:54

@Untermensch4: Kétféle nyelvtannáci van: aki a blogposzt alá írja kommentbe és aki fb-n, vagy mailben ír ránk. Az utóbbi típust jobban kedveljük :)

lezlidzsi84 2019.01.26. 06:21:42

@studkell: Ezt úgy hívják elütés. Figyelmesen olvasó ember felismeri a hibák ismétlődéséből vagy nem ismétlődéséből, hogy "nyelvtani hülyeségről" vagy elírásról van szó.

Untermensch4 2019.01.26. 11:44:04

@lezlidzsi84: Mivel van olyan "szabály" hogy kiejtés szerinti írásmód, könnyen előfordulhat hogy valójában nem is ejtjük ki mindkét "k" hangot. Figyelmes olvasó eleve a tartalomra koncentrál és nem a formai modoroskodásra :)

gigabursch 2019.01.29. 11:53:58

Számomra az 5. ábra a legdurvább.
Amúgy nagyon ügyes grafikon.

A tüntikézők úgy hülyék, ahogy vannak. (a részleteket elmondták itt fentebb a kommentelők)

@Tranquillius:
Én már párszor jeleztem, de oda is biggyesztettem, hogy utána nyugodtan törüljétek a kommentemet,

gigabursch 2019.02.01. 14:23:33

Az ilyen melegedés után szívesen megnézném annak az okát, hogy miért lesz egy csomó tél, szinte évről-évre hidegebb Kanada-AEÁ viszonylatban, (S közben az Északi sark jege mégis olvad)

Legalább ilyen érdekes a polár vortex kérdése is és az is, hogy csak a Golf-áramlat ettől minket megvéd.

kuruc.info/r/4/194583/

Tranquillius 2019.02.01. 15:15:47

@gigabursch: Az USA és Kanada északi (és déli) irányból domborzatilag nyitott. A hideg és meleg levegő szabadon mehet mindkét irányba, ezért van ott pl. annyi tornádó. Az USA keleti partján ráadásul egy hideg tengeráramlás is van. Érdekesség: ez a mostani dermesztő idő "csak" a második leghidegebb feljegyzett érték Chicagóban. Az Északi-sark jege meg nem télen olvad, jellemzően. ;)

gigabursch 2019.02.03. 11:36:51

@Tranquillius:
A nyitottság fennáll K-Európára is, egészen a Jeges-tenger - Fekete tenger vonalon. Nem beszélve arról, hogy az Ural hegységet nem nagy gond bármilyen szibériai légtömegnek megugornia. HA jönni akar.

Mégis inkább a fő kérdés az az, hogy a Golf-áramlat mégis mekkora hőtömeget hoz.

Ekkorát. Elképesztőt.

chrisred 2019.02.04. 05:19:31

@gigabursch: "A nyitottság fennáll K-Európára is, egészen a Jeges-tenger - Fekete tenger vonalon. Nem beszélve arról, hogy az Ural hegységet nem nagy gond bármilyen szibériai légtömegnek megugornia."

Bizony, ez a nyitottság át is formálta Európa és a világ történelmét abban a régióban, amikor Tél tábornok legyőzte Napóleont és Hitlert. A szibériai légtömegek nyugat felé történő mozgásának legfőbb akadálya nem az Urál, hanem hogy ez a nyugati szelek övezete.

David Bowman 2019.02.12. 17:19:03

@MAXVAL bircaman közíró: Mennyi is volt az akkor? 1001ben januárban beérett az alma.

David Bowman 2019.02.12. 17:21:08

@MAXVAL bircaman közíró: Az oroszoknak éppen nem területre, hanem munkakedvre lenne szükségük.

David Bowman 2019.02.12. 17:22:49

@Tranquillius: Nem hiszem, hogy az emberiség ki fog halni.

David Bowman 2019.02.12. 17:34:37

@chrisred: :) Ráadásul nyugati monszun, csak itt nem így hívják.

David Bowman 2019.02.12. 17:41:59

@lenörd hofstadter: Ott a pont, bár ezek még gyerekek.

Gery87 2019.02.19. 16:29:34

A gazdasági érdek mindenek felett áll!
Soha nem fogják globálisan visszafogni a termelést és ezáltal a kibocsátást a cégek és így az államok!

A diákok meg nagyon naivak hogy ezt nem látják, tiltakozásuk jelképes és semmi hatása nincs!

Szomorú azt látni hogy a jövő értelmiségének tartott egyetemisták jó része infantilis, érzelmi alapon befolyásolható, tájékozatlan utópista.....

Gery87 2019.02.19. 16:35:46

@Tranquillius:

Párszáz éve is volt mezőgazdaság meg állattenyésztés stb...az erdők nem most tűntek el stb...égetéses írtások, pl a préri sem magától lett hanem a drágalátos indiánok csinálták stb....
és akkor is volt már hidegebb meg melegebb! Szóval nem kell beszarni...

A kérdés inkább az: a ciklikusan változó éghajlatot, mennyiben befolyásolja az ember....ez jó kérdés és pontos válasz sosem lesz....tenni ellene nem meg nem fogunk mert fogyasztói társadalomban élünk és a növekedés az alapja mindennek....ami fasság és nem fenntartható, de most ez van....majd ha ez összeomlik akkor gondolkodhatunk ezen....addig meg csak tüntizgessenek...

Gery87 2019.02.19. 16:37:41

@lenörd hofstadter:

Így van!
Rohadt szánalmasak.

Gery87 2019.02.19. 16:42:43

@David Bowman:

Nem akarok felvágni, de tizenévesen sem voltam már ennyire naiv (legalábbis ilyen témákban) szerintem ez nem szuperképesség, csak nem kéne ennyire csőlátásúnak lenni...
A kétkedés, szkepticizmus szikrája sincs meg bennük....pedig ez elvileg a tudomány egyik alapja....megmondták nekik hogy a globálfelmelegedést az ember csinálja, tehát a kurva anyját az embereknek, főleg a nyugati fehér embernek...és ez az álláspont trendi meg progresszív...szóval fiatalos, szóval tünti....

chrisred 2019.02.20. 05:47:36

@Gery87: "A gazdasági érdek mindenek felett áll!"

Nem ez az elsődleges probléma, hanem az a felfogás, hogy a gazdasági érdek azt jelenti, hogy a lehető legnagyobb profitot a lehető legrövidebb időtartamon belül kell megszerezni. Ezért a gazdasági szereplők kizárólag a jelenre koncentrálnak, és nem jelenik meg az üzleti terveikben, hogy a tevékenységük minden hatással jár hosszú távon.

Tranquillius 2019.02.20. 13:29:16

@Gery87: Párszáz éve ha az állatoknak, növényeknek melegük lett volt idejük és helyük alkalmazkodni, ill. elvándorolni. Most nincs. Emberi, vagy természetes eredetű az éghajlatváltozás? Tökmindegy, mert a fajok az ember által emelt akadályok (mezőgazdaság, települések, infrastruktúra) és hatások (rovarirtás, környezetszennyezés, stb.) miatt fognak kihalni, mert esélyük sincs elvándorolni ill. alkalmazkodni.

pitcairn2 2019.02.20. 14:26:40

@Tranquillius:

a paleklimatológia diszciplínája már rengeteg olyan klimatológiai "epizódot" beazonosított ami a mainál sokkal gyorsabb éghajlat-változással járt együtt, oszt mégis itt vagyunk:)

az alkalmazkodás és az elvándorlás kapcsán az "emberi rásegítés" lehetőségét pedig továbbra is negligálod

pedig nagyban folyik ez, még "terhessé váló" nagyvadakkal is...

www.erdely.ma/sanyi-elkoltozott/

pitcairn2 2019.02.20. 14:28:26

@chrisred:

a rablógazdálkodás jelensége szoros kapcsolatban áll a zavaros tulajdonviszonyokkal...

lásd "közlegelők tragédiája"...

pitcairn2 2019.02.20. 14:30:21

@Gery87:

a "termelés visszafogása" helyett inkább a "szennyező fizet elvet" kéne komolyan venni

chrisred 2019.02.21. 06:41:49

@pitcairn2: A környezetszennyezést elsősorban nem szankcionálni, hanem megelőzni kellene.

David Bowman 2019.02.22. 15:26:15

@gigabursch: A Fekete és a Kaszpi tenger É-i fele be is szokott fagyni. Nizza magasságában.

David Bowman 2019.02.22. 15:27:34

@chrisred: Az orosz lövészárokban biztos nem volt olyan hideg..

David Bowman 2019.02.22. 15:30:32

@Gery87: " préri sem magától lett hanem a drágalátos indiánok csinálták"
Meg a bölények. Nem?

David Bowman 2019.02.22. 15:33:39

@Gery87: A gazdasági növekedés nem jelent feltétlenül nagyobb volumenű termelést. 1t mobiltelefon ezerszer annyit ér, mint 1t zsiguli.

David Bowman 2019.02.22. 15:35:45

@Gery87: Ó.. Én azt hittem, a Pataki Atilla azért énekel az EDDÁban, mert szereti a zenét és a közönséget.

David Bowman 2019.02.22. 15:37:08

@chrisred: Nem szabadna hagyni, hogy emberek mértéktelenül meggazdagodjanak.

David Bowman 2019.02.22. 15:40:19

@Tranquillius: A nagylevelű bükk nem tudott átkelni az Alpokon. Európában kihalt. Kivételesen nem az ember irtotta ki.

David Bowman 2019.02.22. 15:43:09

@pitcairn2: Pontosan. A nagylevelű bükkből ültetett volna párat a torinói arborétum kertésze, és ma is meglenne.

Tranquillius 2019.02.22. 15:45:48

@David Bowman: Sosem állítottam, hogy a dinoszauruszok meg a trilobiták antropogén hatás miatt haltak ki.

David Bowman 2019.02.22. 15:45:55

@pitcairn2: Az is a termelés visszafogása. Az elvileg illetékes állam nem fog megfizethetetlen terheket rárakni a vállalatokra, mert akkor a munkanélküliség miatt bukik meg.

David Bowman 2019.02.22. 15:47:34

@Tranquillius: Nem is erre válaszoltam. természetes körülmények között nem volt elég ideje, hogy megkerülje az Alpokat. Egy ember tudott volna rajta segíteni.

Tranquillius 2019.02.22. 15:49:47

@David Bowman: A torinói állatkertben hány ámbráscet fér el?

David Bowman 2019.02.22. 15:50:25

@Tranquillius: Legfeljebb egyes dinoszauruszok. Néhány itt kapirgál a kertemben.

David Bowman 2019.02.22. 15:54:48

@Tranquillius: Az pont nem, de szumátrai tigris az igen. Különben se mondtam, hogy mindent meg tudunk oldani. Csak csatlakoztam pitkernhez, hogy az emberiségnek lehet jó és rossz hatása is. Nem csak rossz. Nemsokára visszacsináljuk a gyapjas mamutot, amit apáink irtottak ki.

Tranquillius 2019.02.22. 15:58:04

@David Bowman: Remélem a neandervölgyi ősembert is kitenyésztjük és állatkertben mutogatjuk, amíg valami államot nem tudnak alapítani maguknak.

David Bowman 2019.02.22. 16:00:01

@Tranquillius: Szerintem azt kár volna. Ami ért belőlük valamit, az itt van bennünk.
süti beállítások módosítása