Pangea

Minden, ami földtudomány

Térképre rajzolt vaspályák – IV. forduló

2016. április 06. 20:00 - Ferriviarius

Emeljük a tétet

A Pangea közösség új játékkal jelentkezik: a Térképre rajzolt vaspályák a 2016. év során a földrajz és kartográfia új részterületét: a vasúttörténeti földrajzot hozza be a térkép-felismerési és háttérkutatási verseny témái közé.

Háromhetente jelentkező játékunk mostani fordulóiban a II. katonai felmérés térképeinek részleteit kell felismerni, és az azokhoz kapcsolódó kérdésekre válaszolni, fordulónként, részpontokba szedve. A játékhoz utólag is lehet csatlakozni, a korábbi feladványokat megválaszolni. Bátorítunk minden olvasót a csatlakozásra, és ismét jelezzük: olykor a vasútföldrajzi-történeti ismeretek hátrányt jelentenek.

Emlékeztetnénk, hogy egyrészt a MAPIRE honlapjáról vannak a feladványok, másrészt megfejtésekhez a gondolatmenetet is kérjük: szűkszavúan elég, de hivatkozásokkal, linkekkel (teljes url) együtt, hogy lássuk, milyen úton sikerült eljutni a válaszhoz, és melyek voltak a végül kizárt mellékutak, félrevezető adatok. A böngésző címsorából azt a néhány sort pár művelettel könnyedén be lehet tenni a levélbe, szövegesen kiegészíteni, a feladvány kitalálójának okulására. És a levél tárgya:

Térképre rajzolt vaspályák – IV. forduló

Továbbá sokat segítene (a játékosoknak is), ha a megfejtés levelében az alkérdések közé lenne beszúrva a válasz. Például nem maradnának véletlenül válasz nélküli alkérdések.

Következzenek hát a mostani feladványok!

 

trv_iv_1.jpg

31. A térképrészleten egy állomást látunk. a) Mi az állomás neve ekkor? b) Az állomástól Fenék megírással jelzett helyig ma vasút vezet: mikor épült?

 

 

trv_iv_2_ret.jpg

32. a) Mi a képen látható állomás mai neve? b) A részleten látható nagyobb sziget mikor került vissza Magyarországhoz? c) Ki állította a részleten feltüntetett kápolnát? d) Mikor szállták meg nyugat-európai csapatok a szigetet?

 

trv_iv_3.jpg

33. a) Kik alapították a részlet közepén található, a vízfolyástól északra és délre fekvő településpárt? b) Mi történt a képen látható szolgálati hellyel? c) Mi látható ma az épületen és miért? d) A keletre fekvő szomszéd megállóhely nevét adó faluban hányszor főztek sört egy évben 240 éve? (A nevének az eredetére sajnos nem sikerült rájönnünk, így az sajnos nem lehet kérdés. : )

 

trv_iv_4.jpg

34. Sorolja fel a térképrészlet által ábrázolt területen a) megszűnt, és b) az elmúlt 50 évben létesült vasúti szolgálati helyeket!

 

trv_iv_5_ret.jpg

35. a) A képen látható részleten egy nem akármilyen hely látható: mi ez? b) Milyen nyelv hivatalos elvileg most a területen?

 

trv_iv_6_ret.jpg

36. a) Mikor létesült a képen látható állomás? b) Mi volt a terület fővárosa 1939-ben?

 

trv_iv_7.jpg

37. A részlet közepén utóbb állomást létesítettek. a) Mi a pénztár nyitvatartási ideje? b) Az állomásról közvetlen vonattal elérhető települések közül melyik a legdélebbi fekvésű miről kapta a nevét?

 

trv_iv_8.jpg

38. a) A képen látható vasútvonalat melyik törvénycikk engedélyezte? b) Mi a híd neve? (Egy választ kérünk.) c) A hídtól északnyugatra lévő területet mire hasznosították az ezredéves kiállítás idején? d) Milyen, vasúttal is összefüggő hasznosítás volt ezen a területen ez előtt és e) ez után? (A c) pontban tárgyalt területen és hasznosítási időszakhoz képest.) f) Hányadik hídszerkezet üzemel ma ezen a helyen?

 

trv_iv_9.jpg

39. Egyes vasútvonalak építését akkoriban szépen dokumentálták, szerencsére néhány díszes album máig fennmaradt. A részleten egy vasúti híd látható, annak befejező munkálatairól is maradt fenn kép. a) A kép hátterében lévő hegycsúcs hány évvel később vált nevet? b) A fotós egyik műhelyének helye egy hírhedt vasútállomás nevét is adta, melyikét? c) Hol volt a részleten látható területen először villamosított vasút végpontja? GPS-koordinátákat kérünk.

 

 

trv_iv_10_a.jpg   trv_iv_10_b.jpg
trv_iv_10_c.jpg   trv_iv_10_d.jpg
trv_iv_10_e.jpg

40. Mi a kapcsolat a térképrészletek között? (Az első részlet forrása kivételesen a III. katonai felmérésből való, 1:200000-es szelvényről, az ELTE jóvoltából.)

 

Ezek lennének a mostani feladványok, a következő kör szokás szerint három hét múlva érkezik. Lássuk végül az eddigi, április 4-éig beérkezett megfejtésekből és javításokból, összesen 30 pontból, fél pontra kerekített részeredményeket!

Orient M. B. I. fordulóból: 3,5 pont
A. Uhrin I–II. fordulóból.:  11 pont
Nádasi M. L. I. fordulóból: 7,5 pont
Benkő Z. I–III. fordulóból:   20,5 pont
B. Csuka I–II. fordulóból:  17 pont
D. Berky I. fordulóból: 0 pont
IPG Cargo I. fordulóból: 3 pont
Tóth–Nagy D. / Mcload I. fordulóból: 0 pont
T. Abelovszky. I–II. fordulóból:  10,5 pont
Rimár M. I–II. fordulóból:  8 pont
V. T. I–II. fordulóból:  13 pont
Békássy Cs. II–III. fordulóból: 1,5 pont

A pontállást rendszerint minden feladványforduló végén frissítve közüljük (egy forduló 10 pontot ér), és később is lehet csatlakozni, számítunk a tavalyi játékosokra is. Bátorítunk erre mindenkit, vasúthoz nem értő olvasótól is várunk megfejtést: bizonyos feladványokban pont a vasutasok szenvednek hátrányt, mert pl. nem tudnak kilépni az ismereteik által adott gondolati keretekből. Másrészt a szükséges információk elérhetők a világhálón, ezt ellenőrizni is szoktuk.

 

Az I–III. forduló tanulságai:
– Figyelmesen olvassuk el a kérdést, és arra válaszoljunk! Igeidők, névmások. Külön köszönet annak a megfejtőnek, aki a részkérdéseket és a válaszokat felváltva, egymás alá szerkesztette. A saját munkáját is segítette ezzel, és megfejtés közben dokumentálta is a dolgot. – Számtalan levélben jópár részkérdésre semmilyen megfejtés nem érkezett, és a megfejtés hiánya sem volt jelölve.
– Indoklás, hivakozás (akár meglévő tudásra, akár informátorra), ok-okozati összefüggésre rámutatás nélküli megfejtés kevesebbet ér.
– A Wikipédián olykor hibás adat szerepel, különösen hiányos szócikkekben, vasúttörténeti kérdésekben.

 

Kérdés esetén az üzenet tárgy mezejébe a mindenkori játékforduló cikkének-bejegyzésének címét kell pontosan bemásolni, ebben a fordulóban ezt: Térképre rajzolt vaspályák – IV. forduló

A megfejtéseket, a – kizárt esetekkel, megoldási levezető – gondolatmenettel és hivatkozásokkal (teljes url-linkekkel) együtt, ide várjuk, a fenti tárggyal. (Egy levélben tehát egy forduló szerepel; javítani az azonos levélre adott válasszal lehet, a korábbi levelet kiegészítve. Fordulónkénti határidő egyelőre nincs.)

pangea-drotposta_uj-sablon.pngKövetkező forduló: 2016. IV. 27. 20.00.

Sikeres játékot!

 

Frissítés 2016. XII. 22. 8.00:

A megfejtéseket itt lehet megtekinteni:
A térképmű, és ami mögötte van – A III–IV. forduló megfejtései

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pangea.blog.hu/api/trackback/id/tr808557004
süti beállítások módosítása